لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

فرانسه خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد


پی ير للوش
پی ير للوش
پی‌ير للوش، دبير وزارت کشور فرانسه در امور اروپايی، روز یکشنبه در یک مصاحبه رادیویی، خواهان اعمال تحريم‌های شديدتر علیه تهران به علت ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شد.

پی‌ير للوش در مصاحبه‌ای با «رادیو جی» در فرانسه گفت، وقت آن رسيده که برای اعمال تحريم‌های سخت‌تر عليه ايران تلاش شود.

وی یادآور شد که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حل بحران هسته‌ای ایران رد کرده است.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود که تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به روسیه به ‌فرستد و در مقابل مقدار کمتری اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای مصرف در رآکتور امیرآباد دریافت ‌کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز روز یکشنبه به شدت از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد ولی افزود وی هیچ پیشنهادی برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران ندارد.

دبیر کل سازمان ملل افزود که ایران باید تمامی قطعنامه‌های این نهاد را که در مورد برنامه هسته‌ای این کشور صادر شده کاملاً رعایت کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون این دستور شورای امنیت را نادیده گرفته و غنی‌سازی را حق مسلم خود می‌خواند.

در همین حال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با بیان این که جمهوری اسلامی ایران برای تغییر موضع خود در ارتباط با مسئله هسته‌ایش تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارد، گفت که چشم‌انداز خوبی در این زمینه وجود ندارد.

از سوی دیگر مقام‌های روسی هم اعلام کرده‌اند، در صورت توافق سایر قدرت‌های بزرگ برای تشدید تحریم‌های ایران، مسکو نیز به آنها ملحق خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران همچنان به ادامه برنامه هسته‌ایش تأکید می کند و رهبر جمهوری اسلامی، آيت‌الله علی خامنه‌ای، روز يکشنبه گفت «آمريکا و انگلیس در منزوی کردن ايران ناکام خواهند ماند.»

آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کرد که «ايران به برنامه‌های هسته‌ای خود با اهداف صلح‌آميز ادامه خواهد داد».
XS
SM
MD
LG