لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

رایس: اسرائیل از بروز فاجعه در نوار غزه جلوگیری کند


کاندولیزا رایس گروه اسلامگرای حماس را مسئول وضعیت نامناسب غزه دانست.
کاندولیزا رایس گروه اسلامگرای حماس را مسئول وضعیت نامناسب غزه دانست.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه، ۲۲ ژانويه، گفت که وی با مقامات اسرائيلی صحبت کرده و از آنها خواسته تا مانع بروز يک فاجعه انسانی در نوار غزه شوند.


خانم رايس به خبرنگارانی که وی را در سفرش به برلين همراهی می کردند، گفت: «هيچکس نمی خواهد که اهالی بی گناه نوار غزه رنج ببرند و به همين دليل ما با اسرائيلی ها در مورد اهميت اين موضوع گفت و گو کرديم و از آنها می خواهيم مانع چنين امری شوند.»


کاندوليزا رايس افزود: اين در واقع گروه اسلامگرای حماس است که با پرتاب راکت به خاک اسرائيل چنين وضعيتی را به وجود آورده است.


به گفته وی، «اسرائيلی ها در موقعيت غيرقابل تحملی قرار گرفته اند و بايد در مورد اين مشکل به دنبال راه حل های ابتکاری گشت.»


  • «ما با اسرائيلی ها در مورد اهميت اين موضوع گفت و گو کرديم و از آنها می خواهيم مانع چنين امری شوند.»
کاندولیزا رایس

اسرائيل روز سه شنبه به طور موقت محاصره اقتصادی نوار غزه را لغو کرد و اجازه داد تا سوخت و کالاهای اساسی وارد اين منطقه شود.


در همین حال، به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، در مورد وضعيت نوار غزه گفت و گويی تلفنی داشته است.


به گزارش این خبرگزاری، «روسای جمهور دو کشور خواستار تسريع در رفع محاصره از نوارغزه و کمک به مجروحين و مردم مظلوم فلسطين شده اند.»


روز يکشنبه تنها نيروگاه توليد برق در نوار غزه به علت کمبود سوخت از کار افتاد و بسياری از مناطق نوار غزه در تاريکی فرو رفت.


اسراييل ارسال سوخت به نيروگاه غزه را برای فشار هرچه بيشتر بر حماس قطع کرد تا اين سازمان فلسطينی را وادار به توقف حملات راکتی کند اما افراد هوادار حماس می گويند: مادامی که حملات ارتش اسراييل به نوار غزه ادامه دارد، پرتاب راکت به خاک اسراييل متوقف نخواهد شد.


سازمان ملل متحد از قطع برق در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب وخيم احتمالی آن به اسراييل هشدار داد.


بر پايه گزارش ها در حملات اسراييل به اين منطقه که از روز سه شنبه گذشته آغاز شد تاکنون دست کم ۳۶ نفر کشته شده اند.


حملات اخير اسراييل به نوار غزه خونبارتيرين حملات از ماه ژوئن تابستان گذشته محسوب می شود که حماس کنترل غزه را در دست گرفت.


XS
SM
MD
LG