لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

سازمان ملل حملات اسراییل را تاسف بار خواند


Israel -- map
Israel -- map
مجمع عمومی سازمان ملل با تصويب قطعنامه ای از اسراييل خواست به عمليات نظامی در نوار غزه پايان دهد.آمريکا نيز برای دومين بار در سال جاری قطعنامه عليه اسراييل را وتو کرد.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکوميت عمليات نظامی اسراييل در نوار غزه، ديروز جمعه با ۱۵۶ رای موافق در برابر ۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع تصويب شد. ايالات متحده، اسراييل و استراليا عليه اين قطعنامه رای دادند. تمام اعضای اتحاديه اروپا پس از آن که خواستار تغيير و نرمش در لحن پيش نويس قطعنامه شدند، از آن حمايت کردند. پس از آن جلسه ای فوری برای بررسی اين قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل تشکيل شد.

رياض منصور، نماينده فلسطينی سازمان ملل، پيشتر اعلام کرد اسراييل طی ۵ ماه اخير، مرتکب جنايات جنگی عليه غير نظاميان فلسطينی شده است. اسراييل می گويد هدف از اين عمليات، پايان دادن به راکت پراکنی های شبه نظاميان از غزه به سرزمين اسراييل است.

رياض منصور همچنين گفت ۸۲ فلسطينی در طی ۶ روز حمله اسراييل به بيت حنون در اين ماه کشته شده اند. ۱۹ تن از آنان اعضای يک خانواده بودند که در حمله توپخانه اسراييل به منزل مسکونی شان کشته شدند.

نماينده فلسطينيان در سازمان ملل همچنين به مجمع عمومی سازمان ملل گفت :« آنچه لازم است پاسخی جدی و قاطع به اين جنايات است به ويژه کشتار غير نظاميان در بيت حنون و بايد به اين عمليات روز افزون اسراييلی ها پايان داد.»

اسراييل تاسف خود را از کشته شدن غير نظاميان در بيت حنون اعلام کرده و گفته است اين حادثه به دليل اشکال فنی در سيستم توپخانه اش رخ داده است.

ديروز جمعه، دن گيلرمن، نماينده اسراييل در سازمان ملل فلسطينی ها را به اين متهم کرد که نوار غزه را تبديل به مکانی برای سامان دادن حملات تروريستی به اسراييل کرده اند. اسراييل می گويد فلسطينيان سال گذشته از نوار غزه، بيش از هزار راکت به سمت اسراييل شليک کرده اند.

نماينده اسراييل در سازمان ملل همچنين گفت اسراييل مجبور به دفاع خود در برابر فلسطينيان است زيرا دولت خودگردان فلسطينی به رهبری حماس به خواست های بين المللی برای پايان دادن به درگيری ها و وفاداری به توافق گذشته صلح، تن
نمی دهد.

دن گيلرمن، نماينده اسراييل در سازمان ملل همچنين در يک کنفرانس خبری جلسه مجمع عمومی سازمان ملل را مسخره و بيهوده خواند و قطعنامه سازمان ملل را رد کرد.

وی همچنين سوريه و ايران را هدف قرار داده و در گفته هايش از اين دو کشور انتقاد کرد و گفت سوريه و ايران تروريسم و افراطگری را در خاورميانه تقويت
می کنند. نماينده اسراييل در سازمان ملل همچنين گفت تهران ۱۲۰ ميليون دلار به دولت حماس کمک مالی کرده است.

دن گيلرمن در ادامه افزود: «چه کسی می داند دولت حماس اين پول را صرف چه خواهد کرد؟جامعه بين المللی بايد به کشتارهای اين رژيم پايان دهد.»

جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل نيز اسراييل و آمريکا را متهم به تلاش برای تبديل سازمان ملل به وسيله در خدمت سياست های اين دو کشور کرد و گفت لازم است جامعه بين المللی و مجمع عمومی سازمان ملل به طور موثر با آنچه وی "برنامه های نامشروع"،"سياست های غير قانونی" و "جنايات اسراييل" می خواند، مقابله کند.
XS
SM
MD
LG