لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

ناظران بین المللی انتخابات گرجستان را تایید کردند


هزاران نفر با تجمع در مرکز شهر تفلیس علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کردند.
هزاران نفر با تجمع در مرکز شهر تفلیس علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کردند.

در حالی که ناظران بين المللی، روز يکشنبه، ششم ژانویه، انتخابات رياست جمهوری گرجستان را تایید کردند، هزاران نفر در تفلیس علیه نتایج انتخابات دست به تظاهرات زدند.


ناظران سازمان امنيت و همکاری اروپا، در گزارش خود اعلام کردند که «به رغم برخی نارسايی ها، نحوه برگزاری انتخابات رياست جمهوری گرجستان، با بيشتر استانداردهای جهانی انتخابات دمکراتيک منطبق بوده است و نتايج آن بايد مشروع دانسته شود.»


اين انتخابات روز شنبه گذشته برگزار شد و در حالی که تاکنون حدود ۱۰ درصد از آرا شمارش شده، کميسيون مرکزی انتخابات روز یکشنبه اعلام کرد ، ميخاييل ساکاشويلی با کسب ۵۹ درصد آرا، از ديگران پيش است و لوان گاچه چيلادزه، کانديدای اصلی اپوزيسيون، ۲۲ درصد آرا را کسب کرده است.


  • «به رغم برخی نارسايی ها، نحوه برگزاری انتخابات رياست جمهوری گرجستان، با بيشتر استانداردهای جهانی انتخابات دمکراتيک منطبق بوده است و نتايج آن بايد مشروع دانسته شود.»
ناظران بین المللی

آلسی هاستينگز از نمايندگان کنگره آمريکا که مسئوليت سازمان امنيت و همکاری اروپا را بر عهده دارد در مورد انتخابات روز شنبه به خبرنگاران گفت: «ديروز در گرجستان، دمکراسی گامی پيروزمندانه برداشته است.»


وی نتايج اين انتخابات را مشروع دانسته و گفت است که مردم گرجستان با آزادی به پای صندوق رای رفتند.


ماتياس اورسی، رييس ناظران انتخاباتی شورای پارلمان اروپا، نيز از همه مردم گرجستان خواست به خاطر ثبات گرجستان و تحکيم حس اعتماد در کشور، به نتيجه انتخابات احترام بگذارند.


در همين حال حدود ده هزار نفر از مخالفان ميخاييل ساکاشويلی در ميدان اصلی شهر تفليس، پايتخت، به نتايج انتخابات اعتراض کردند و ادعا کردند که به طور وسيعی در اين انتخابات تقلب صورت گرفته است.


لوان گاچه چيلادزه، رقيب اصلی رييس جمهوری کنونی گرجستان روز يکشنبه گفت: نتايج رای گيری که ۵۳.۸ درصد آراء را به ساکاشويلی و ۲۸.۳ درصد آراء را به وی داده است «کلاهبرداری» است.


وی با ادعای اينکه «او در بسياری از حوزه ها برنده شده است» از گرجستانی ها خواست تا روز يکشنبه برای « جشن پيروزی» گردهم آيند.


کانديداهای مخالف دولت روز شنبه تهديد کرده بودند در صورت پيروزی آقای ساکاشويلی، نتيجه انتخابات را نخواهند پذيرفت.


بدنبال برگزاری انتخابات رياست جمهوری گرجستان، ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری طرفدار غرب اين کشور و از نامزدهای اصلی اعلام کرد که «نتايج رای گيری مطابق استانداردهای بين المللی نشان می دهد که ما در دور اول انتخابات پيروز شده ايم.»


اما مخالفان آقای ساکاشويلی نيز که از يکسال پيش فشارهای خود را برای برگزاری انتخابات زودرس آغاز کرده بودند خود را برنده انتخابات دانستند


ميخائيل ساکاشويلی، چهل ساله، در انتخابات روز شنبه با شش کانديدای ديگر رقابت کرد و اين در حالی بود که براساس نظر سنجی ها وی از شانس بيشتری از رقبای خود برخوردار است.


XS
SM
MD
LG