لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۰

کوشنر: دیگر نمی‌خواهیم از تحريم عليه ايران حرف بزنیم


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با راديو فرانسوی «ار ت ال» گفت: «ما آماده‌ايم در مورد تحريم‌ها صحبت نکنيم و به اصل مطلب بپردازيم که آيا غنی‌سازی اورانيوم توسط تهران خطرناک است يا خیر؟»

آقای کوشنر با اشاره به مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک گفت: «در مذاکرات با ايران پيشرفت کمی حاصل شده، و تهران هنوز بايد به سوالاتی در مور برنامه هسته‌ايش پاسخ دهد.»

وزير خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال اهداف نظامی ايران در دنبال کردن برنامه هسته‌ای گفت که در اين زمينه با محمد البرادعی، رئيس فعلی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، هم‌عقيده است.

آقای البرادعی در این مورد گفته است که همه شواهد «ما را به اين نتيجه می‌رساند که ايرانی‌ها دست‌کم در اين زمينه تلاش‌هايی کرده‌اند که بايد با افزايش تحقيقات و بازرسی‌ها اطمينان حاصل کرد که ديگر دست به اين کار نمی‌زنند».

جمهوری اسلامی ايران در گفت‌وگوهای روز پنج‌شنبه در ژنو با آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان پذيرفت که به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد از تاسيسات هسته‌ای جدید در نزديکی قم بازدید کنند.

وزیر خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که تهران هم‌چنان می‌تواند از تحریم‌های تازه بر سر برنامه هسته‌ای خود اجتناب کند.

وجود اين تاسيسات تا ماه گذشته مخفی نگاه داشته شده بود و با فاش شدن آن بدبينی در سطح بين‌المللی نسبت به مقاصد جمهوری اسلامی و احتمال دنبال کردن برنامه تولید جنگ‌افزار هسته‌ای توسط ايران شدت گرفت.

نيکلا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، ماه گذشته ايران را محکوم کرد که جامعه جهانی را در مسيری خطرناک قرار داده و تهديد کرد چنانچه رهبران ایران تا پايان سال جاری ميلادی در سياست‌های خود تجديد نظر نکنند اعمال تحريم‌های بيشتر اجتناب‌ناپذير خواهد بود.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید برق می‌داند.
XS
SM
MD
LG