لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

قشقاوی: پنج نفر از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا آزاد شده اند


حسن قشقاوی
حسن قشقاوی
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد که پنج نفر از هشت کارمند ايرانی سفارت بريتانيا که توسط ماموران امنيتی ايران دستگير شده بودند، آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، سخنگوی وزارت خارجه ايران دوشنبه اعلام کرد که «بستن هيچ سفارتخانه و کاهش روابط ديپلماتيک با هيچ کشوری از جمله انگليس در دستور کار جمهوری اسلامی ايران قرار ندارد.»

خبرگزاری نيمه رسمی فارس روز يکشنبه اعلام کرد که نيروهای امنيتی ايران هشت نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا در تهران را دستگير کرده اند.

وزير خارجه بريتانيا خواستار آزادی کارمندان ايرانی سفارت اين کشور در تهران شد. نيروهای امنيتی ايران هشت نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا را بازداشت کرده اند.

به گزارش رويترز ديويد ميليبند در کنفرانس مطبوعاتی در کورفو يونان به خبرنگاران گفت: «ما می خواهيم که اين افراد بدون اينکه صدمه ای ببينند آزاد شوند.»

وی بازداشت کارمندان سفارت اين کشور را «آزار و اذيتی غير قابل قبول خواند.»

اتحاديه اروپا نیز روز يکشنبه سرکوب تظاهرات در ايران را محکوم کرد و گفت که به هر گونه آزار و ارعاب کارکنان ديپلماتيک سفارتخانه های خود در تهران پاسخ مشترک و قاطع خواهد داد.

قشقاوی همچنين گفت: «وزير خارجه انگليس در تماس خود با همتای ايرانی اش اعلام کرده که اين کشور قصد دخالت در امور ايران را ندارد اما آقای متکی به اين مقام انگليسی گفتند که طبعاً اگر در عمل چنين مسئله ای مشاهده شود در روابط تهران لندن موثر خواهد بود.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری را به کشورهای غربی و بويژه آمريکا و بريتانيا نسبت داده اند ولی هم رئيس جمهوری آمريکا و هم مقام های بريتانيا چنين اتهامی را بی اساس دانسته اند.

تهران در واکنش به آنچه دخالت لندن در امور داخلی خود خواند دو ديپلمات بريتانيايی را اخراج کرد و بريتانيا نيز دست به اقدام مشابهی زد.

در جريان تظاهرات مسالمت آميز دو هفته گذشته در ايران حداقل ۲۰ نفر کشته شده اند. خبرگزاری سی ان ان نيز اعلام کرد که به گزارش منابع تائيد نشده، روز شنبه ۲۳ خرداد ماه حدود ۱۵۰ نفر در تهران کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG