لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

آمریکا و کانادا خواستار آزادی شهروندان خود در ایران شدند


مازیار بهاری
مازیار بهاری
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و لارنس کانون، وزیر خارجه کانادا، با انتشار بيانيه ای مشترک از ادامه بازداشت شهروندان خود در ايران به شدت ابراز نگرانی کردند.

دولت های آمریکا و کانادا در اين بيانيه که روز جمعه منتشر شد از رهبران ايران خواسته اند تا به پرونده اين افراد بر اساس معیارهای بشردوستانه و طبق تعهدات بين المللی خود رسیدگی کنند.

مازيار بهاری، روزنامه نگار ايرانی کانادايی، کيان تاجبخش، پژوهشگر ايرانی آمريکايی، رضا تقوی، بازرگان ايرانی آمريکايی و همچنين سه کوهنورد آمريکايی افراد زندانی در ايران هستند.

همچنین رهبران مسلمانان آمريکا نیز روز پنج‌شنبه در ديدار با محمود احمدی‌نژاد در نيويورک خواستار آزادی سه کوهنورد آمريکايی شدند که از تيرماه در ايران در بازداشت به سر می‌برند.

سارا شاورد ۳۱ ساله، جاش فتال ۲۷ ساله و شين باوئر ۲۷ ساله سه کوهنورد آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام گردش و سياحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

مازيار بهاری و کيان تاجبخش در تير ماه بازداشت شدند. آقای تاجبخش متهم به شرکت در براندازی نرم شده و آقای بهاری خبرنگار هفته نامه نيوزويک هم به اتهام «شرکت» در تظاهرات و يا «گرفتن عکس و فيلم‌برداری» از آن محاکمه شده است.

بسياری از سازمان های بين المللی مدافع حقوق بشر از جمله ديدبان حقوق بشر با انتشار بيانيه هایی اين بازداشت ها را محکوم کرده اند.

رابرت لوينسون، مامور پيشين اف بی آی، نيز حدود دو سال قبل در ايران ناپديد شده است. خانواده وى نيز براى كسب اطلاع از سرنوشت او و همچنين گفت و گو با مقام هاى ايرانى به تهران سفر كردند، ولى ايران مى گويد كه در باره چنين فردى اطلاعاتى ندارد.

وزيران خارجه آمريکا و کانادا در بيانيه ای مشترک خود، از دولت جمهوری اسلامی ايران خواسته اند، اين زندانيان تفهیم اتهام شده و از کليه حقوق قانونی برخوردار شوند.

در اين بيانيه آمده است، دو کشور به حاکميت ايران احترام کامل می گذارند، ولی در عين حال خواستار بازگشت سريع افراد بازداشت شده و ناپديد شده به کشور و نزد خانواده هایشان هستند.
XS
SM
MD
LG