لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

تيم ملی فوتبال به پيکارهای جام ۲۰۱۱ آسيا راه يافت


ایران سه بر یک بر سنگاپور پیروز شد
ایران سه بر یک بر سنگاپور پیروز شد
تيم ملی فوتبال ايران در حالی با پيروزی بر تيم ملی سنگاپور در خاک اين کشور، به رقابت‌های پايانی جام ملت‌های آسیا در قطر رسيد که سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز توسط تعدادی از تماشگران ایرانی پخش مستقیم این دیدار در تلویزیون ایران را با مشکل روبه‌رو کرد.

ايران در پنجمين مسابقه انتخابی جام ۲۰۱۱ آسيا با پيروزی سه بر يک بر تيم ملی سنگاپور در خاک اين کشور، راهی رقابت‌های پايانی اين جام آسیایی در قطر رسيد.

با این حال گزارش‌های رسیده از سنگاپور حاکی از آن است که تعدادی از تماشاگران ایرانی با نماد سبز در ورزشگاه محل برگزاری این مسابقه حضور داشتند و شعارهایی هم در حمایت از میرحسین موسوی سردادند.

این حرکت اختلالی را در پخش زنده این دیدار از تلویزیون دولتی ایران به وجود آورد و فريادهای «يا حسين – ميرحسين» تماشاگران ايرانی از حدود دقيقه ۱۵، باعث شد سيمای جمهوری اسلامی اقدام به قطع صدای ورزشگاه کند.

يکی از تماشگران ايرانی حاضر در ورزشگاه در اين مورد به راديو فردا گفت که حدود ۴۰۰ ايرانی مقيم مالزی و سنگاپور در استاديوم حضور داشتند و با هماهنگی که از قبل شده بود تعدادی از آنها با نماد سبز به ورزشگاه آمدند.

وی افزود: پليس سنگاپور پس از اعتراض نماينده فدراسيون فوتبال ايران اقدام به جمع‌آوری پارچه‌ها و نقاب‌های سبز تماشاگران کرد.

این تماشاگر مسابقه ایران و سنگاپور گفت که تعدادی از عکاسان و خبرنگاران حاضر در محل مسابقه اقدام به عکس‌برداری از چهره تماشاگران سبزپوش کردند که این اقدام با اعتراض تماشاگران ایرانی روبه‌رو شد، و نهایتاً منجر به درگیری پلیس سنگاپور و اخراج این افراد از ورزشگاه شد.

ايران در جریان نیمه اول بازی با زدن دو گل زودهنگام، که در هر دو مهرزاد معدنچی نقش ترديدناپذيری داشت، عملاً از نگرانی‌های اين مسابقه و خطر حالت تهاجمی تيم ميزبان در شروع بازی آسوده شد.

در دقيقه يازدهم و در نخستين حضور جدی ملی پوشان ايران در محوطه خطر تيم ميزبان، مدافع سنگاپور روی مهرزاد معدنچی خطايی آشکار کرد که داور ابتدا آن را خطای چسبيده به ۱۸ و سپس با مشورت دستيارش آن را پنالتی اعلام کرد. هادی عقيلی با يک ضربه دقيق گل نخست را به ثمر رساند. هنوز دو دقيقه نگذشته بود که در اثر آشفتگی دفاع سنگاپور و پاس اشتباه فخرالدين به معدنچی، اين بازيکن چپ پا با شليکی زمينی از روی خط جريمه نتيجه را دو بر صفر به سود ايران کرد.

آسودگی بازيکنان تيم ايران از يک سو و نااميد نشدن تيم ميزبان از سوی ديگر، عاملی شد تا سنگاپور بازی از دست رفته را تا حدودی باز يابد و با زدن يک گل به گل بعدی هم اميدوار شود.

در دقيقه ۳۲ و در معدود حمله های کارساز تيم ميزبان، نور عالمشاه کاپيتان کوتاه قد تيم سنگاپوری در ميان مدافعان بی تحرک ايران با سر دروازه رحمتی را گشود و فاصله را به حداقل رساند.

در شروع نيمه دوم بازيکنان سنگاپور يک توپ را با سر به ديرک دروازه ايران زدند، اما پيش کشيدن آنان اين فرصت را به سفيدپوشان داد تا در يک ضد حمله و با سه پاس سريع از سوی می داوودی به محمدرضا خلعتبری و از او با پاشنه پا به غلامرضا رضايی تازه نفس، ايران به گل سوم هم دست يابد.

در اين بازی احسان حاج صفی، مهرزاد معدنچی و آندرانيک تيموريان چهره های شاخص تيم ايران بودند. محمدرضا خلعتبری در نيمه دوم بازی موثرتری نسبت به نيمه نخست داشت و خسرو حيدری، برخلاف حاج صفی در جناح چپ، کمتر اجازه نفوذ از جناح خود داشت. سنگاپور با وجود شکست خانگی همچنان به بازی در اردن برای صعود اميدوار است.

تيم ايران در پيکار با سنگاپور با سرمربی‌گری افشین قطبی، با اين آرايش در ميدان بازی کرد: مهدی رحمتی – خسرو حيدری، جلال حسينی، هادی عقيلی، احسان حاج صفی – محمدرضا خلعتبری (از دقيقه ۲+۹۰ حسين کعبی)، آندرانيک تيموريان، پژمان نوری، مهرزاد معدنچی – ميلاد می داوودی(از دقيقه ۷۰ کريم انصاريفرد) و ميلاد زنيدپور (از ۵۶ غلامرضا رضايی).

در مسابقه ديگر گروه پنجم تيم های ملی تايلند و اردن در بانکوک صفر بر صفر مساوی شدند تا ايران با ده امتياز فاصله ای دست نيافتنی برای رقيبان داشته باشد.

سنگاپور و تايلند هرکدام با شش امتياز و اردن با پنج امتياز برای راهيابی به دوحه به عنوان تيم دوم گروه، همچنان رقابتی فشرده دارند. ايران در مسابقه آخر در تهران ميزبان تايلند است و سنگاپور و اردن در امان به مصاف هم می‌روند.
XS
SM
MD
LG