لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

متکی هر گونه سازش در مورد برنامه هسته ای را رد کرد


منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی روز شنبه اعلام کرد که امکان مذاکره با غرب، در زمينه هسته ای وجود دارد ولی جمهوری اسلامی هيچ سازشی در مورد برنامه هسته ای خود نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «معتقدیم در صورتی که شرایط فراهم باشد، با توجه به بسته جدیدی که ارائه کرده ایم، امکان گفتگو با غرب در زمینه هسته ای وجود دارد.»

منوچهر متکی اين سخنان را در تهران در نشست خبری مشترکی که با احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، بيان کرد.

پیش از این علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی، گفته بود که مذاکره با گروه ۱+۵ درمورد برنامه هسته ای ایران نخواهد بود و ایران تنها این موضوع را به آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی مربوط می‌داند.

جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه پيشنهادهای خود را برای آنچه که حل «چالش های جهانی» خوانده است به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد.

در این بسته پیشنهادی به طور خاص به برنامه هسته‌‌ای ایران اشاره نشده و تنها محورهای کلی در مورد نگرانی‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی مطرح شده است.

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه پس از مذاکره با نمايندگان گروه ۱+۵ در خصوص بسته پيشنهادی ايران، خواستار مذاکره فوری با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، شد.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفت: «با اين که بسته پيشنهادی ايران برای گفت وگو بين المللی درباره برنامه هسته ای اين کشور نا اميد کننده بود، اما این پيشنهاد فرصتی را برای گفت وگوی مستقیم فراهم می آورد.»

اتحادیه اروپا و آمریکا بارها از ایران خواسته اند که به پای میز مذاکره برگردد و در غیر این صورت با تحریم‌های شدیدتر مواجه خواهد شد.

آقای متکی در این مورد گفت: «آزموده را آزمودن خطاست؛ کشورهای غربی ۴ سال تجربه شکست خورده تحريم را پيش رو دارند و اگر اصرار داشته باشند اين سياست شکست خورده را ادامه دهند به خودشان مربوط است.»

کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای ايران هستند و می گويندایران در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را برای مقاصد صلح آمیز می خواند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی عليه ايران ، خواهان توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم شده است. ايران با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG