لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

«ایران و کره شمالی همچنان عضو محور شرارت هستند»


سخنگوی کاخ سفيد می گوید: تا زمانی که ایران و کرده شمالی برنامه توليد سلاح هسته ای خود را به طور کامل متوقف نکنند، همچنان در اين ليست باقی می مانند.
(عکس: AFP)
سخنگوی کاخ سفيد می گوید: تا زمانی که ایران و کرده شمالی برنامه توليد سلاح هسته ای خود را به طور کامل متوقف نکنند، همچنان در اين ليست باقی می مانند. (عکس: AFP)

کاخ سفيد اعلام کرد که علی رغم فعالیت ديپلماتيک آمريکا برای حل بحران هسته ای ايران و کره شمالی، اين دو کشور همچنان بخشی از محور شرارت محسوب می شوند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، دینا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، با اشاره به محور شرارت بودن اين دو کشور گفت: «تا زمانی که اين دو کشور برنامه توليد سلاح هسته ای خود را به طور کامل متوقف نکنند، همچنان در اين ليست باقی می مانند.»


جرج بوش، ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، در ۲۹ ژانويه سال ۲۰۰۲، در سخنرانی ساليانه خود در کنگره ايالات متحده آمريکا سه کشور ايران، کره شمالی و عراق را به عنوان محور شرارت در جهان ناميد.


او علت اين نامگذاری را «حمايت این کشورها از تروريسم» و «تلاش آن‌ها برای دستيابی به سلاح‌های کشتار جمعی» بيان کرد.


آمريکا، اتحاديه اروپا ، اسرائيل و بسياری از کشورهای ديگر، ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز خوانده است.


آمريکا روز شنبه گذشته برای نخستين بار ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجه اين کشور، را به مذاکرات گروه پنج به علاوه يک، در مورد برنامه هسته ای ايران به ژنو اعزام کرد.


جرج بوش، ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، در ۲۹ ژانويه سال ۲۰۰۲، در سخنرانی ساليانه خود در کنگره ايالات متحده آمريکا سه کشور ايران، کره شمالی و عراق را به عنوان محور شرارت در جهان ناميد.

به باور برخی تحليلگران، اين يک تغيير سياست آشکار واشينگتن در قبال تهران است. اين در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می گويد حضور نماينده اين کشور در مذاکرات هسته ای ژنو تغيير کوچکی در تاکتيک های ديپلماتيک در قبال ايران است.


حذف نام کره شمالی از ليست کشورهای حامی تروريسم


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در اواخر ماه ژوئن تحريم های تجاری عليه کره شمالی را لغو کرد و گفت که نام اين کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريسم حذف خواهد کرد.


اقدام دولت آمريکا در واکنش به ارائه گزارش هسته ای کره شمالی بود. کره شمالی در راستای اجرای توافقنامه توقف فعاليت های اتمی خود، گزارشی تفصيلی در مورد سابقه فعاليت های اتمی خود به مقام های چين ارائه کرده است.


آقای بوش ارائه گزارش وضعيت برنامه هسته ای کره شمالی را گام مثبتی در جهت خلع سلاح اتمی کره شمالی ارزيابی کرد.


رييس جمهوری آمريکا همچنين تاکيد کرد تا زمانی که مقام های کره شمالی به تعهدات و اظهارات خود پايبند باشند، به آنها اعتماد خواهد کرد.


وی گفت که به دقت پای بندی کره شمالی به تعهدات خود در راستای پايان دادن به برنامه تسليحات اتمی اين کشور را پی گيری می کند.


جرج بوش افزود: «من از اين تحول خرسندم و نسبت به آن دچار وهم و خيال نيستم. اين يک گام اوليه است و اين پايان مسير نيست، بلکه اين آغاز اين روند است.»


XS
SM
MD
LG