لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

اعتراض مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم به شورای نگهبان


احمد جنتی دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان
مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که برخی از فقها و حقوقدان های شورای نگهبان از ماه ها قبل با اظهار نظر در مورد انتخابات و کانديداها، بی طرفی خود را در انظار مردم مخدوش کرده بودند.

در اين بيانيه آمده است: «جای شگفتی است انتخاباتی که در برابر چشم همگان از بيت المال جهت ترويج يکی از کانديداها بطور وسيع استفاده می شد و در مقام جمع آوری رأی از امکانات دولتی بهره برداری شد.»

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم همچنین در این بیانیه به انتقاد از رسانه ملی و قوه قضائیه پرداخته، می گوید: «رسانه ملی به بهانه های مختلف در ترويج و تبليغ تبيض آميز به نفع يک کانديدا دائماً در تلاش بود. از سويی چهره های خدوم انقلاب و نظام برای مخدوش کردن کانديداهای ديگر مورد هجمه قرار گرفتند و شگفتا که قوه قضائيه هيچ واکنشی از خود بروز نداد.»

این بیانیه می افزاید که با توجه به شکایات زیاد و دلایل محکمی که کاندیداهای دیگر داشتند، به آنان توجه نشد. در فضایی کاملا امنیتی، صدای حق طلبی مردم را که توأم با آرامش بود، به خشونت کشیدند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم مشروعیت دولت برآمده از انتخابات را زیر سئوال برده می پرسد :«با همه این اشکالات آیا می شود مشروعیت انتخابات را به صرف تأیید شورای نگهبان پذیرفت؟ آیا با این وضعیت می توان دولت برآمده از این همه تخلفات را مشروع دانست؟»

در بخش پایانی بیانیه از از علمای اعلام و بزرگان دین خواسته شده، اقدام مناسب انجام دهند. چرا که سرنوشت حوزه و علما با سرنوشت نظام گره خورده است.

این تشکل روحانی درحالی از شورای نگهبان و انتخابات انتقاد می کند که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه انتخابات ریاست‌جمهوری را یک «انتخابات سالم» خواند که به گفته وی «هيچ اشکالی نداشت» و معترضان به نتایج آن رانیز عده‌ای «آشوبگر» دانست که به دنبال «انقلاب مخملی» بوده ‌اند.

احمد جنتی از سوی اصلاح ‌طلبان متهم است که در انتخابات از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده است؛ سخنرانی وی در جمع ناظران انتخاباتی در پیش از انتخابات یک نمونه از شواهدی است که اصلاح‌طلبان در جهت ‌داری وی ذکر کرده‌ اند.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی کاندیدای اصلاح‌ طلب انتخابات رایست جمهوری از آنجا که مدعی هستند شورای نگهبان به عنوان حکم خود نقض بی‌طرفی کرده، از حضور در جلسات شورای نگهبان برای خودداری کردند.

میرحسین موسوی، که خود را برنده انتخابات می‌داند، در تازه‌ترین بیانیه خود تاکید کرده است که بنا «مسئوليت تاريخى» به اعتراض خود برای «استیفای حقوق مردم» ادامه خواهد داد و همچنین خواستار تغییر قانون انتخابات برای جلوگیری از «تقلب» در آرا شده است.

آیت الله خامنه ‌ای رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از انتخابات هرگونه تقلب را منتفی دانست و به رهبران سیاسی مخالف نتایج انتخابات صریحا هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند.

پیشتر، جبهه مشارکت، مجاهدین انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه های جداگانه ای نتيجه انتخابات رياست جمهوری را غير قابل قبول دانسته و به ادامه اعتراض تاکید کردند.

در همین حال «مجمع روحانيون مبارز» اعلام کرد: «در عين اعتراض به نتيجه انتخابات و محفوظ نگاه داشتن حق اعتراض» خواستار برقراری آرامش و پايان دادن به تظاهرات و اعتراض‌های خيابانی است.

مقامات امنیتی ایران در هفته های گذشته، پس از آغاز اعتراض گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، صدها نفر از فعالان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و معترضان را بازداشت کردند. نهادهای حقوق بشر نگرانی خود را از وضعیت این افراد اعلام کرده‌ اند.
XS
SM
MD
LG