لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

قشقاوی: از تحويل موشک‌های روسی به ايران اطلاعی ندارم


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران. (عکس: ایرنا)
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران. (عکس: ایرنا)

در حالی که نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، آغاز روند تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ روسی به ایران را تأیید کرد، وزارت امور خارجه ایران از تحويل موشک‌های اس ۳۰۰ روسی به ايران ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی خود، در مورد فروش و تحويل سامانه موشک‌های اس ۳۰۰روسی به ايران، ابراز بی‌اطلاعی کرد.



او افزود: هيچ گزارشی در اين زمينه از منابع و مراجع مربوطه به وزارت خارجه داده نشده و آنها نمی‌توانند چنين موضوعی را تأييد يا تکذيب کنند.


اسماعيل کوثری، نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه گفته بود که «جمهوری اسلامی در اين زمينه با روس‌ها به توافقات خوبی دست يافته که اکنون در حال اجرايی شدن است.»


او افزود که «موشک دفاع هوايی و دوربرد اس ۳۰۰ سلاح بسيار پيشرفته‌ای است که می‌تواند هر گونه حمله اسرائيل به تأسيسات هسته‌ای ايران را با دشواری بيشتر روبه‌رو کند.»


وزارت امور خارجه روسيه تاکنون گزارش‌های مربوط به فروش اينگونه موشک‌ها به ايران را تکذيب کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تاکنون چند خبرگزاری و روزنامه روسیه اعلام کرده‌اند که این کشور برای فروش این نوع موشک با ایران به توافق رسیده است، اما مقامات روسی این مسئله را انکار کرده‌اند.



واکنش اسرائیل


در واکنش به سخنان آقای کوثری، رسانه های اسرائيل دوشنبه خبر دادند که «وعده ولاديمير مدوديوف، ریيس جمهوری روسيه به اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل، مبنی بر خودداری ازتحويل اين سيستم ها به ايران، به قوت خود پابرجاست، و روسيه اين موشک های پيشرفته را به ايران نخواهد داد.»


به گزارش رسانه های اسرائیلی، عاموس گيلعاد از چند روز پيش به مسکو اعزام شده تا در گفتگو با سران روسيه ديدگاه اسرائيل را در مورد خودداری ازانجام چنين معامله ای با ايران مورد تاکيد قرار دهد.


عاموس گيلعاد به خبرگزاری «اينترفاکس» گفت که «دادن سلاح به دشمنان اسرائيل، به صلح خاورميانه خدمت نمی کند، و اسرائيل از روسيه انتظار دارد مسووليت نشان دهد همچنان که روسيه از اسرائيل چنين توقعی را دارد.»


در همین زمینه نماینده وزارت دفاع اسرائیل روز جمعه از روسیه خواست از فروش این سلاح به ایران «که می‌تواند برای حمله به اسرائیل به کار رود» خودداری کند.


روسیه رابطه نزدیک با ایران را حفظ کرده و در حال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ایران است که قرار است سال آینده میلادی راه‌اندازی شود. روسیه پیشتر موشک‌های دفاع هوایی تور-ام یک و تسلیحات دیگری نیز به ایران فروخته، اما در عین حال از قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران نیز حمایت کرده است.


اسرائیل و آمریکا و متحدان اروپایی‌اش ایران را متهم می‌کنند که در پی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، اما جمهوری اسلامی بارها این اتهام را رد کرده و هدف از برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG