لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

مذاکرات صلح گروه های عراقی در فنلاند


نمايندگان گروه های متخاصم شيعه و سنی عراق، روز جمعه ۳۱ اوت برای دستيابی به صلح و پایان دادن به جنگ فرقه ای در سمیناری در فنلاند شرکت کردند.
نمايندگان گروه های متخاصم شيعه و سنی عراق، روز جمعه ۳۱ اوت برای دستيابی به صلح و پایان دادن به جنگ فرقه ای در سمیناری در فنلاند شرکت کردند.

نمايندگان گروه های متخاصم شيعه و سنی عراق، روز جمعه ۳۱ اوت، برای دستيابی به صلح و پایان دادن به جنگ فرقه ای در سمیناری در فنلاند شرکت کردند.


«مری ماریا جاروا» از مدیران گروه «ابتکار برای مدیریت بحران» یا «سی ام ای» که در سازماندهی این سمینار نقش اساسی داشته، به خبرگزاری رویترز گفت که این سمینار آغاز خوبی داشته و مذاکرات روز شنبه نیز ادامه یافته است. محل این سمینار اعلام نشده است.


یکی از مقامات «مجلس اعلای اسلامی عراق» گفت که اکرم حکیم یکی از رهبران این مجلس که از وزیران کابینه نوری المالکی، نخست وزیر عراق، نیز هست، در این سمینار شرکت کرده است.


تلویزیون ملی فنلاند، «وای ال ای» اعلام کرد که نمایندگان مقتدی صدر روحانی تندروی شیعه نیز در این سمینار حضور دارند ولی دستیاران آقای صدر در عراق گفتند که اطلاعی از چنین مذاکراتی ندارند.


گروه «سی ام ای» به سرپرستی «مارتی آهتيساری»، ریيس جمهوری سابق فنلاند، ميزبان سميناری است که در آن تجربه های حاصل از روند صلح در آفريقای جنوبی و ايرلند شمالی ، و چگونگی کاربرد آن در عراق بررسی خواهد شد.


انسیتوی «جان مک کورماک» از دانشگاه ماساچوست آمریکا نیز در بر پایی این سمینار نقش داشته است.


در روزهای اخیر تنش بین شیعیان عراق نیز افزیش یافته است و گفته می شود که درگیری اخیر بین نیروهای ارتش مهدی مقتدی صدر و نیروهای پلیس هوادار «مجلس اعلای اسلامی عراق» در کربلا موجب کشته شدن بیش از ۵۲ نفر شده است.


مقتدی صدر پس از این درگیری ها فعالیت های ارتش مهدی را به مدت شش ماه به حالت تعویق در آورد. دولت عراق ابراز امیدواری کرد که دیگر شبه نظامیان نیز فعالیت های خود را متوقف کنند.


XS
SM
MD
LG