لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

«احتمال کاهش نیروهای آمریکایی در عراق»


جرج بوش با نوری المالکی دیدار و گفت وگو کرد.
جرج بوش با نوری المالکی دیدار و گفت وگو کرد.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه دوازدهم شهریور در استان انبار عراق گفت که احتمال دارد آمریکا نیروهای خود را در عراق کاهش دهد.


جرج بوش گفت که ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، و رایان کروکر، سفیر این کشور در عراق، به وی گفته اند اگر موفقیت کنونی نیروهای آمریکایی در عراق ادامه پیدا کند این امکان وجود دارد که این کشور بتواند با سربازان کمتری امنیت عراق را تضمین کند.


وی افزود که آمریکا عراق را به حال خود رها نمی کند و اگر دولت عراق در همه جا مانند استان انبار عمل کند، امکان پیروزی بر شورشیان وجود دارد.


آقای بوش این سخنان را پس از سفر غیر منتظره به پایگاه نظامی آمریکا در استان انبار و تشکیل «جلسه جنگ» با حضور نوری المالکی نخست وزیر عراق و دیگر مقامات ارشد این کشور اعلام کرد.


سفری غیر منتظره


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا همراه وزير امور خارجه و استفن هادلی، مشاور امنيت ملی اين کشور روز دوشنبه، دوازدهم شهريور، به طور غير منتظره وارد بغداد شد.


هواپيمای آقای بوش در فرودگاه الاسد در غرب بغداد به زمين نشست و از سوی وزير دفاع و ساير مقام های نظامی آمريکا مستقر در عراق مورد استقبال قرار گرفت.



بوش:آمریکا عراق را به حال خود رها نمی کند و اگر دولت عراق در همه جا مانند استان انبار عمل کند، امکان پیروزی بر شورشیان وجود دارد.

سفر رييس جمهوری آمريکا به بغداد در حالی انجام می شود که قرار است روز پانزدهم سپتامبر، ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد گزارش های خود را درباره آخرين تحولات عراق و نتايج سياست افزايش نيروهای آمريکايی به کنگره ارائه دهند.


جف مورل، سخنگوی پنتاگون در اين زمينه گفته است که « اين آخرين نشست بزرگ مشاوران ارشد رييس جمهوری و رهبران عراق پيش از تصميم نهايی جرج بوش درباره راه پيش رو است.»


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا در حال حاضر با فشار حزب دموکرات اين کشور برای آغاز خروج نيروهای اين کشور از عراق مواجه است.


وی روز جمعه از کنگره آمريکا خواست تا زمان ارائه گزارش دولت درباره اوضاع عراق صبر پيشه کند.


آقای بوش در بيانيه ای گفت: «ميزان خطر در عراق بسيار بالا است. اگر به سياست اجازه دهيم که به ماموريت مردان و زنان نظامی مان آسيب برساند، نتايج بسيار وخيمی برای امنيت ما در کشورمان وجود دارد.»


رييس جمهوری آمريکا اين بيانيه را پس از ديدار با مقام های نظامی در پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، منتشر کرد.


استراتژی آقای بوش برای اعزام نيروی بيشتر به عراق در سال جاری ميلادی به منظور کمک به کنترل خشونت در بغداد و استان انبار، محور نشست های کنگره آمريکا در ماه سپتامبر خواهد بود.


اين نخستين سفر رييس جمهوری آمريکا به عراق از ژوئن سال ۲۰۰۶ به شمار می آيد. سفر قبلی آقای بوش پس از کشته شدن ابو مصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق انجام شد.


XS
SM
MD
LG