لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

دولت خودمختار کردستان عراق حمله هوايی ايران را محکوم کرد


ایران روز شنبه سه روستای کردنشین عراق را مورد هدف قرار داد. عکس تزئینی است.
ایران روز شنبه سه روستای کردنشین عراق را مورد هدف قرار داد. عکس تزئینی است.
دولت خودمختار کردستان عراق روز يک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حمله هوايی ايران به روستاهای کردنشين عراق را محکوم کرده و از این کشور خواست این حملات را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده است که این حمله موجب فرار مردم از محل سکونت‌شان شده است.

هلی‌کوپترهای ايران سه روستای مرزی در شمال عراق را مورد هدف قرار دادند. اين نخستين بار است که جمهوری اسلامی ایران برای حمله به شمال عراق از هلی‌کوپتر استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های رويترز و فرانسه، يکی از مقامات مرزی عراقی گفت که در ساعت چهار صبح روز شنبه روستاهای کانی سيف، جوماراسی و کارا سوزی که در منطقه پنجوين قرار دارد با گلوله‌های توپ مورد هدف نیروهای ایران قرار گرفتند و بعد از آن در ساعت ۹ صبح هلی‌کوپترهای ايرانی دوباره به اين روستاها حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين مقام ارشد مرزی عراق گفت که اگرچه به نظر می‌رسد هدف اين حملات نيروهای پژاک بوده‌اند، اين روستاها پناهگاه عمده نيروهای جدايی‌طلب پژاک نيستند.

دولت کردستان عراق در بیانیه خود از کردهای جدايی‌طلب نيز خواسته است حملات خود به ترکيه و ايران را متوقف کنند.

اين حملات پس از درگيری شديد نيروهای پليس ايران و گروه پژاک در نواحی مرزی صورت می‌گيرد که در پی آن ۱۸ پليس ايرانی و شش عضو پژاک کشته شدند. ايران در سال‌های گذشته نيز منطقه قنديل در شمال عراق را به توپ بسته بود.

تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی حمله هوایی ایران منتشر نشده است.

حزب حيات آزاد کردستان يا پژاک شاخه ايرانی «پ‌ک‌ک» يا حزب کارگران ترکيه است.

اتحاديه اروپا حزب کارگران کردستان را گروهی تروريستی می‌شناسد. اين حزب از اوايل دهه ۶۰ خورشيدی برای خودمختاری مناطق کردنشين ترکيه مبارزه مسلحانه خود را با حکومت ترکيه آغاز کرده است.

وزارت امور خزانه‌داری آمريکا نیز در اواخر سال گذشته «حزب حيات آزاد کردستان» را گروهی تروريستی دانست.
XS
SM
MD
LG