لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

دو حمله انتحاری در عراق ۲۳ کشته بر جای گذاشت


موصل در ماه های گذشته بارها هدف حملات انتحاری قرار گرفته است. (عکس:EPA)
موصل در ماه های گذشته بارها هدف حملات انتحاری قرار گرفته است. (عکس:EPA)

مقام های امنيتی عراق روز سه شنبه اعلام کردند: دو حمله انتحاری در يک مرکز استخدام ارتش، در شهر بعقوبه، دست کم ۲۳ کشته و ۵۷ زخمی بر جای گذاشته است.


شهر بعقوبه مرکز استان دياله عراق است که در ۶۵ کيلومتری شمال شرقی بغداد واقع است.


منابع عراقی می گویند که بمبگذاران انتحاری خود را در ميان متقاضيان پيوستن به ارتش منفجر کردند.


اين حمله در منطقه ای صورت گرفته که از مراکز مهم گروه القاعده محسوب می شود. تاکنون فرد و يا گروهی مسئوليت اين حمله را بر عهده نگرفته است.


در ماه های گذشته، استان دياله بارها مورد حملات انتحاری قرار گرفته و گروه القاعده به طور مستمر نيروهای پليس و ارتش را مورد هدف قرار می دهد.


از سوی دیگر، پليس عراق اعلام کرد که دو نفر از افسران ارشد عراق در شمال اين کشور ربوده شده اند. پليس عراق افزود که اين دو نفر در زمان ربوده شدن لباس نظامی و رسمی بر تن نداشته اند.


کاهش خشونت در موصل


در همين حال گزارش ها حاکی است که خشونت در شهر شمالی موصل، سومين شهر مهم عراق، که مهمترين مقر القاعده محسوب می شود، در ماه ژوئن به شدت کاهش يافته است.


نيروهای آمريکايی و عراقی در چند ماه گذشته عمليات گسترده ای را عليه القاعده آغاز کردند.


مقام های نظامی آمريکايی می گويند که نيروهای القاعده به شدت در موصل ضعيف شده اند ولی هنوز آنها قادر به بمبگذاری، ربودن افراد و شليک به سوی نيروهای امنيتی هستند.


با این حال، برخی از ساکنان موصل در مورد امنيت این شهر دچار شک و ترديد هستند. احمد دباغ از ساکنان اين شهر به خبرگزاری رويترز می گويد: «هنوز در بسياری از مناطق، مغازه ها شب ها بسته اند و مردم می ترسند که مورد حمله قرار گيرند.»


در ماه های گذشته، در شمال عراق، اقليت های دينی مانند مسيحيان مورد حملات شديد القاعده قرار گرفته و برخی از رهبران آن کشته شده اند.


در ماه مارس گذشته، اسقف اعظم پولس فرج رحو، رهبر کليسای کاتوليک کلدانی ، اسقف اعظم موصل توسط افراد مسلح ربوده و کشته شد.


XS
SM
MD
LG