لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

ابراز تردید درباره کمک ایران به کاهش خشونت در عراق


آمریکا می گوید که افزايش سربازان این کشور در عراق، موجب کاهش خشونت ها شده است.
آمریکا می گوید که افزايش سربازان این کشور در عراق، موجب کاهش خشونت ها شده است.

مقامات آمريکايی در عراق، روز يکشنبه، ۱۸ نوامبر، اعلام کردند که نقش ایران در کاهش خشونت در عراق، روشن نیست و افزايش نيروهای آمريکايی در اوايل تابستان گذشته، موجب کاهش ۵۵ درصدی خشونت در این کشور شده است.


به گزارش آسوشیتدپرس، فيليپ رييکر، سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد، روز يکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که اصلا معلوم نيست که ايران تاثير و نقشی در مورد کاهش خشونت در عراق داشته است.


گريگوری اسميت از سخنگويان نظامی آمريکا نيز روز یکشنبه در بغداد اعلام کرد که در برخی از مناطق ميزان خشونت در پايين ترين حد خود از سال ۲۰۰۵ بوده است.


  • «اين امر که تا چه حد پشتيبانی مالی و نظامی ايران از شورشيان کاهش يافته، بايد در ميدان جنگ مشخص شود ولی اوضاع در جهت درستی پيش می رود.»
یک سخنگوی ارتش آمریکا در عراق

وی افزود: خشونت در عراق، از زمانی که ۳۰ هزارنيروی اضافی آمريکايی در ماه ژوئن گذشته، وارد عراق شدند کاهش چشمگيری يافته است.


اين سخنگوی ارتش آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم کرد که همچنان از شورشيان در عراق پشتيبانی مالی و نظامی می کند.


وی به خبرنگاران گفت: «در این مورد هيچ چيز عوض نشده است و مقادير زيادی سلاح ايرانی، هنوز در عراق وجود دارد.»


وی افزود: اين امر که تا چه حد پشتيبانی مالی و نظامی ايران از شورشيان کاهش يافته، بايد در ميدان جنگ مشخص شود ولی اوضاع در جهت درستی پيش می رود.


«اتهامات بی پایه»


در همين حال علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، گفت که ايران حمايت خود را از شورشيان عراق کاهش داده و از ايران و آمريکا خواست تا دور تازه ای از مذاکرات برای بهبود شرايط امنيتی در عراق را آغاز کنند.


سخنگوی دولت عراق افزود که ايران خويشتنداری بيشتری از خود برای فرستادن سلاح برای بی ثبات کردن عراق نشان می دهد.


این در حالی است که محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه اتهامات آمريکا و سخنگوی دولت عراق در مورد حمايت جمهوری اسلامی از شورشيان عراقی را رد کرد.


وی گفت: «آمريکايی ها از ابتدا اتهامات بی پايه ای را مطرح کردند و وقتی با پرسش افکار عمومی در منطقه و آمريکا مواجه شدند و نتوانستند سند و مدرکی را ارايه دهند، شروع به فرافکنی کردند.»


آقای حسینی در عین حال، سخنان علی الدباغ را متناقض با «سياست سازنده ايران» در مورد دولت عراق دانست.


واشينگتن بارها ايران را متهم کرده که شورشيان شيعه را تعليم نظامی داده و سلاح و پول در اختيار آنها قرار می دهد. اين اتهام همواره توسط مقامات ايرانی رد شده و هدف دولت جمهوری اسلامی را «عراقی با ثبات» اعلام کرده اند.


در هفته های اخير برخی از مقامات آمريکايی اعلام کردند که به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخير از ورود اسلحه از طريق مرزهايش به عراق جلوگيری کرده است.


XS
SM
MD
LG