لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

دستگیری کارمند وزارت کشور عراق به ظن همکاری با ایران


آمریکا بارها ایران را متهم به مسلح کردن شورشیان کرده است.(عکس: AFP)
آمریکا بارها ایران را متهم به مسلح کردن شورشیان کرده است.(عکس: AFP)

مقامات نظامی آمريکا اعلام کردند که «نيروهای عراقی يک کارمند وزارت کشور اين کشور را به ظن همکاری با سپاه پاسداران ايران دستگير کرده اند.»


در بيانيه روز سه شنبه ارتش آمريکا آمده است که شخص مظنون دستگير شده با سپاه پاسداران ايران در رابطه بوده و رهبری يک گروه تبهکار ۳۰۰ نفری را بر عهده داشته است.


مقامات آمريکايی می گويند: همراه با اين کارمند وزارت کشور، دو نفر ديگر نيز که مظنون به همکاری با «گروه های ويژه» هستند، دستگير شده اند.


ارتش آمريکا بارها ادعا کرده است که «گروه های ويژه» از سوی گروه قدس سپاه مورد حمايت مالی و نظامی قرار می گيرد و در خشونت های عراق نقش دارند.


در اين بيانيه همچنين آمده است که اين گروه ۳۰۰ نفری سلاح و مواد منفجره به عراق قاچاق می کرده و مسئول حملات متعدد به نيروهای ائتلافی در بغداد بوده است.


طبق این بیانیه، اين گروه همچنين متهم شده اند که در حملات خود از بمب هايی که قابليت نفوذ در زره پوش ها را دارند استفاده کرده اند.


در اين بيانيه، هويت فرد دستگير شده فاش نشده و به شغل وی در وزارت کشور نيز اشاره ای نشده است.


ارتش آمريکا بارها ايران را متهم کرده که از «گروه های ويژه» که به نيروهای آمريکايی حمله می کنند و به خشونت های فرقه ای در اين کشور دامن می زنند، حمايت می کند.


تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و آنها را «بی اساس» خوانده است. مقامات ايرانی می گويند: «هدف آنها ايجاد ثبات در عراق است و آنها از دولت اين کشور پشتيبانی می کنند.»


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، ماه آوریل گذشته در جريان ادای شهادت خود در برابر کنگره آمريکا، با اشاره به درگيری های اخير بين نيروهای دولتی و شبه نظاميان شيعه وابسته مقتدا صدر، «سپاه مهدی»، گفته بود: « نقش مخرب ايران در ايجاد، آموزش، و مسلح کردن آنچه گروه های ويژه خوانده می شوند، در جريان تشديد درگيری ها مشخص شد و باعث نگرانی های تازه در بين رهبران عراقی درباره ايران شده است.»


وزارت امور خارجه ايران نيز درباره اين گزارش ژنرال پترائوس، گفت: «اين گزارش نشانگر آن است که آمريکايی ها با وجود افزايش نيرو و تقويت رويکرد نظامی گری» نتوانسته به اهداف اعلام شده در عراق دست يابند.


XS
SM
MD
LG