لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

تهدید مالکی به جلوگیری از شرکت هواداران صدر در انتخابات


آقای مالکی می گوید که در باره شرکت ندادن جنبش صدر در انتخابات تصمیم گیری شده است. (عکس: AFP)
آقای مالکی می گوید که در باره شرکت ندادن جنبش صدر در انتخابات تصمیم گیری شده است. (عکس: AFP)

نوری المالکی، نخست وزير عراق هشدار داد در صورتی که مقتدی صدر ارتش خود را منحل نکند، از شرکت جنبش وی در انتخابات عراق، جلوگيری می کند.


نخست وزير عراق در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی آمريکايی سی ان ان که روز دوشنبه پخش شد، گفته است که در خصوص جلوگيری از شرکت جنبش هوادار صدر در انتخابات در صورت ادامه فعاليت شبه نظاميان سپاه مهدی، تصمیم گیری شده است.


جنبش مقتدی صدر که هواداران زيادی در استان های جنوبی عراق و در بخش هايی از بغداد دارد در انتخابات پارلمان عراق در دسامبر ۲۰۰۵، موفق به کسب ۳۰ کرسی از ۲۷۵ کرسی پارلمان اين کشور شد.


تصميم دولت عراق می تواند موجب شود که جنبش مقتدی صدر از حضور در انتخابات شهرداری در اکتبر آینده باز بماند.


نوری مالکی روز جمعه به نيروهای ارتش اين کشور دستور داد تا حملات عليه شبه نظاميان شيعه را کاملا متوقف کنند تا اين نيروها فرصت داشته باشند تسليم شوند و سلاح های خود را تحويل دهند.


روز سه شنبه، ۲۵ مارس، درگيری های شديد بين نيروهای امنيتی عراق و شبه نظاميان مقتدی صدر در بصره آغاز شد و نخست وزير عراق هدف اين عمليات را پايان دادن به درگيری های شبه نظاميان اعلام کرد.


مقامات آمريکايی روز دوشنبه اعلام کردند که راکت باران منطقه سبز و يک پايگاه نظامی در بغداد، در روز يکشنبه، موجب کشته شدن سه سرباز آمريکايی و زخمی شدن ۳۱ نفر ديگر شدند.

مقتدی صدر پنج روز پس از آغاز درگيری ها از نيروهای خود خواست تا به درگيری ها پايان دهند و با دولت همکاری کنند. شبه نظاميان هوادر وی بر خلاف درخواست دولت هنوز سلاح های خود را تحويل نداده اند.


حمله به منطقه سبز و تلفات سربازان آمریکایی


مقامات آمريکايی روز دوشنبه اعلام کردند که راکت باران منطقه سبز و يک پايگاه نظامی در بغداد، در روز يکشنبه، موجب کشته شدن سه سرباز آمريکايی و زخمی شدن ۳۱ نفر ديگر شدند.


منطقه سبز مقر سفارت آمريکا و برخی از مراکز دولت عراق بوده و تحت محافظت شديد امنيتی قرار دارد.


يکی از مقامات آمريکايی که نخواست هويتش فاش شود به آسوشيتدپرس گفت که «راکت باران منطقه سبز از شهرک صدر صورت گرفته است.»


وی افزود در همين حال از منطقه شيعه نشينی در شرق بغداد چندین خمپاره نیز به سوی اين منطقه پرتاب شده است.


مسئولان بيمارستان بغداد اعلام کردند که بر اثر اين درگيری ها، دست کم ۱۶ نفر از غير نظاميان عراقی کشته شده و ۱۰۰ نفر ديگر زخمی شده اند.


يکی از مقامات نظامی آمريکا اعلام کرد که دو نفر از سربازان آمريکايی بر اثر راکت باران منطقه سبز جان باختند.


يک سرباز ديگر آمريکايی نیز زمانی که يک پايگاه نظامی در جنوب شرق بغداد مورد حمله قرار گرفت کشته شد و ۱۴ نفر ديگر در اين حمله زخمی شدند.


مقامات نظامی آمريکا با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که يک سرباز آمريکايی ديگر روز يکشنبه بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای در استان دياله در شمال عراق کشته شده است.


نيروهای امنيتی عراق با پشتيبانی نيروهای آمريکايی روز يکشنبه با نيروهای هوادار مقتدی صدر روحانی تندرو شيعه در شهرک صدر درگير شدند.


ارتش آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد که هليکوپترهای آمريکايی با شليک موشک های «هل فاير» يکی از خوروهای حامل شبه نظاميان را منهدم کرده و نه نفر از شبه نظاميان را کشته است.


در همين حال مقتدی صدر از مردم عراق خواسته تا روز چهارشنبه تظاهراتی ميليونی عليه «اشغالگران خارجيان» در بغداد برگزار کنند.


XS
SM
MD
LG