لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

تلفات آمریکا در عراق به پایین ترین حد در چهار سال اخیر رسید


مقم های آمریکایی و عراقی هنوز نسبت به تداوم کاهش خشونت ها مطمئن نیستند. (عکس:AFP)
مقم های آمریکایی و عراقی هنوز نسبت به تداوم کاهش خشونت ها مطمئن نیستند. (عکس:AFP)

مقام های نظامی آمريکا می گويند که تعداد سربازان این کشور که در ماه مه در عراق کشته شده اند، در مقايسه با آمار ماهانه در چهار سال گذشته، در پايين ترين حد است.


بر اساس گزارش های تازه ارتش آمريکا، در ماه مه گذشته ۲۱ سرباز آمريکايی در عراق کشته شدند.


ارتش آمريکا می گويد که تعداد تلفات غير نظاميان نيز به شدت کاهش يافته و ارتش عراق رهبری عمليات نظامی را در سه شهر به عهده گرفته است.


دست کم ۵۳۲ غير نظامی و ماموران امنيتی عراقی در ماه مه کشته شده اند. تعداد تلفات غير نظاميان و ماموران امنيتی در عراق در ماه آوريل، يک هزار و ۸۰ نفر بوده است.


به رغم پایین آمدن تعداد تلفات، بسياری از مقام های نظامی عراقی و آمريکايی مطمئن نيستند که کاهش خشونت در عراق ادامه پيدا کند.


فرماندهان آمريکايی همچنين اخطار داده اند، آرامش نسبی که در حال حاضر وجود دارد، بسيار شکننده است چرا که توافقی سياسی بين شيعيان، سنی ها و کردها حاصل نشده است.


گزارش ها حاکی از آن است که مذاکرات برای بازگشت گروه های سنی به دولت عراق موفقیتی نداشته و آتش بس با نیروهای سپاه مهدی به رهبری مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه، شکننده ارزیابی شده است.


يک مغازه دار در شرق بغداد به خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد:« وضعيت امنيتی بهتر از سه يا چهار ماه گذشته است ولی من فکر می کنم اين وضعيت چندان پايدار نمی ماند و خشونت دوباره به اين منطقه باز می گردد.»


در همين حال، آمريکا در حال خارج کردن ۳۰ هزار نيروی اضافی است که اوايل سال گذشته به عراق فرستاده بود. ايالات متحده اين نيروها را برای برقراری امنيت و ثبات در بغداد و استان انبار به این کشور اعزام کرده بود.


در حال حاضر ۱۵۵ هزار سرباز آمريکايی در عراق مستقر هستند و مقام های اين کشور می گويند تا چند ماه آينده اين نيروها به ۱۴۰ هزار نفر کاهش خواهند يافت.


بسياری از اعضای کنگره آمريکا افزايش نيروهای این کشور را چندان موثر نداسته اند چرا که دولت عراق از اين فرصت برای آشتی ملی استفاده نکرده و از نظر سياسی پيشرفتی برای مصالحه بين فرقه ای صورت نگرفته است.


XS
SM
MD
LG