لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

ایتالیا برای برقراری مذاکرات بین اسراییل و سوریه می کوشد


پرودی:«ایتالیا برای برقراری مذاکرات سیاسی میان اسراییل با سوریه نیز تلاش می کند.»
پرودی:«ایتالیا برای برقراری مذاکرات سیاسی میان اسراییل با سوریه نیز تلاش می کند.»

رومانو پرودی نخست وزیرایتالیا که روز یکشنبه هشتم ژوئیه عازم اسراییل می شود، گفت «ایتالیا برای برقراری مذاکرات میان اسراییل با سوریه تلاش می کند.»


وی تاکید کرد که نیروهای کشورش در چارچوب سپاه صلح سازمان ملل به تلاش برای جلوگیری از وقوع بحرانی جدید در مرزهای اسراییل ولبنان ادامه خواهند داد و برای اجرای مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت خواهند کوشید.


این قطعنامه تابستان گذشته به نبرد ۳۳ روزه اسراییل و گروه حزب الله لبنان پایان داد.


رومانو پرودی که قرار است روز دوشنبه با نخست وزیر اسراییل دیدار کند، درمصاحبه ای با روزنامه اسراییلی معاریو، درآستانه این دیدار، گفته است: «ایتالیا برای برقراری مذاکرات سیاسی میان اسراییل با سوریه نیز تلاش می کند اما می داند که این امربه آسانی امکان پذیر نیست.»


ماسیمو دالما، وزیر خارجه ایتالیا اخیرا درسفر به سوریه با رییس جمهوری آن کشور دیدار کرد و احتمال گشودن باب مذاکرات بین اسراییل و سوریه را بررسی کرد.


نخست وزیرایتالیا درباره نتیجه مذاکرات وزیرخارجه دولت خود با رییس جمهوری سوریه، به روزنامه اسراییلی معاریو گفته است: «نبود تماس ودیالوگ بین اسراییل و سوریه برای منطقه خطرناک است.»


رومانو پرودی درمورد انزوایی که سوریه به آن گرفتارشده، به معاریو گفته است: «من شخصا براین باورم که گربه های خشمگینی که به گوشه رانده می شوند، خطرناکتر خواهند شد و خوی وحشی تری می گیرند.»


نخست وزیر ایتالیا:«نبود تماس ودیالوگ بین اسراییل و سوریه برای منطقه خطرناک است.»

روزنامه عرب زبان الحیات، چاپ لندن، درشماره روز شنبه خود با اشاره به مانورهای گسترده نظامی یک هفته اخیراسراییل در بلندی های جولان، مدعی شده است که اسراییل هفتاد پست و مقر جدید در این منطقه برای مقابله با یک جنگ احتمالی با سوریه بر پا کرده است.


دراین میان، فرماندهان ارتش اسراییل و سیاستمداران این کشور با حساسیت زیاد به گزارش های منتشره اخیر درباره بازگشت جوانان دانشجوی سوری ازلبنان به میهن خود نگریسته اند.


سوریه به هزاران دانشجوی خود که دردانشگاه های لبنان درس می خوانند، امکان داده است که سال تحصیلی پیش رو را در میهنشان بگذرانند.


روزنامه الثوره، ارگان رسمی سوریه تاکید کرده که همه امکانات برای بازگشت دانشجویان سوریه ازلبنان فراهم شده است.


هرچند روزنامه الثوره درگزارش خود، دلیل این امر را «نبود ثبات درلبنان» توصیف کرده اما مقامات اسراییل این احتمال رامطرح کرده اند که سوریه جوانان کشور خود را برای شرکت دریک نبرد احتمالی با اسراییل به بازگشت به وطن خود تشویق می کند.


«نبرد پیش رو بین سوریه و اسراییل»


مقامات اسراییل این احتمال رامطرح کرده اند که سوریه جوانان کشور خود را برای شرکت دریک نبرد احتمالی با اسراییل به بازگشت به وطن خود تشویق می کند.

همچنین، تصمیم اخیر سوریه برای برچیدن پست های بازرسی میان دمشق با قنیطره، ازسوی مقامات اسراییل با نگرانی تلقی شده است.


این پست های بازرسی ۴۰ سال بود که برپا بود واسراییل ابراز نگرانی کرده که برچیدن این پست ها، بخشی ازتدارکات سوریه برای نبرد پیش رو با اسراییل باشد.


دنیس راس، نماینده سابق ایالات متحده در امر «صلح اسراییل و اعراب » درمصاحبه ای که جمعه در پایگاه خبری روزنامه اسراییلی یدیعوت آخرونوت منتشرشد، احتمال وقوع یک جنگ میان سوریه با اسراییل را در آینده نزدیک زیاد دانسته است.


دنیس راس حتی این احتمال رامطرح کرده که چنین جنگی همین تابستان رخ دهد. دنیس راس میگوید: «سوریه توانایی تشخیص خوب و بد برای منافع خود را از دست داده و گویا درک نمی کند که اگر رفتار و سیاست هایش راتغییر نخواهد داد، به سختی ضربه خواهد خورد.»


دنیس راس دراین مصاحبه می گوید: «سوریه تا گلو دوباره حزب الله لبنان را با انواع جنگ افزار تجهیز کرده و گویا نمی داند که برای این سیاست خطرناک خود باید بهایی بپردازد.»


معاون وزیر دفاع اسراییل:«درعین حال که باید نداهای سران سوریه را برای از سرگیری گفتگوهای صلح با جدیت بررسی کرد، باید توان نظامی برای وقوع یک جنگ رانیز ارتقا داد.»

دنیس راس تاکید کرده که «سیاست های دولت کنونی امریکا در قبال سوریه، تنها درصورت ظاهر جنبه سخت گیرانه دارد و هنگامی که نوبت به صحنه عمل می رسد، امریکا قاطعیت لازم را نشان نمی دهد.»


دراین میان، رسانه های اسراییل در شبانه روز اخیر درگزارش های متعددی که در سالروز جنگ ۳۳ روزه با حزب الله لبنان پخش کرده اند، به احتمال وقوع جنگی قریب الوقوع با سوریه نیز اشاره می کنند.


دراین گزارش ها به آنچه که «بازسازی توان تسلیحاتی حزب الله توسط سوریه و جمهوری اسلامی ایران» نامیده شده، اشاره می شود.


معاون جدید وزیردفاع اسراییل، ژنرال ذخیره ماتان ویلنائی نیز شنبه به رادیوی ملی اسراییل گفت: «درعین حال که باید نداهای سران سوریه را برای از سرگیری گفتگوهای صلح با جدیت بررسی کرد، باید توان نظامی برای وقوع یک جنگ را نیز ارتقا داد.»


به گفته وی، ارتش اسراییل برای این هدف، تمرین ها وآموزش های نظامی جدیدی را به مرحله اجرا می گذارد.


XS
SM
MD
LG