لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

مساله آوارگان فلسطینی، در مذاکرات عباس و اولمرت


محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی و اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل روز سه شنبه در اورشلیم-بیت المقدس- با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.
محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی و اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل روز سه شنبه در اورشلیم-بیت المقدس- با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی و اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل روز سه شنبه، برای نخستین بار درباره مساله مرزهای میان دو کشورو نیز مساله آوارگان فلسطینی گفت و گو کردند.


یک مقام اسراییلی از اهود اولمرت نقل کرده که در راستای راه حل دیپلماتیک ایجاد دو کشور مستقل (فلسطینی و اسراییل)، طرح این مسایل لازم است.


دیدار محمود عباس با اهود اولمرت، که سه هفته پس از آخرین دیدار آنها در یک شهر فلسطینی نشین صورت گرفت، یکی از طولانی ترین گفت و گوهای دو رهبر درماه های اخیر بود.


نخست وزیراسراییل درآستانه این دیدار که در اورشلیم -بیت المقدس- و درمقر نخست وزیری اسراییل انجام شد، مذاکرات دولت خود با رهبر حکومت فلسطینی را «بسیار جدی» توصیف کرد و گفت راهکارهای پیشنهادی مختلف دولت اسراییل دراین تماس ها مورد مذاکره قرار می گیرد.


محمود عباس نیز تاکید کرد که به تماس و گفتگوهای خود و هیات مذاکراتش با دولت اسراییل تا پیش از موعد کنفرانس صلح خاورمیانه ادامه خواهد داد وهمچنان برای تماس و دیدار با دولتمردان اسراییل آماده است.


مسایلی که محمود عباس، آنها را «موضوع های بنیادین» می داند، به تعیین مرزهای نهایی کشور فلسطین، سرنوشت آواراگان فلسطینی پراکنده در جهان و حاکمیت اسراییل و فلسطینی ها برسر اورشلیم (بیت المقدس) مربوط می شود.


احتمال کنترل مشترک پیروان ادیان اسلام، یهودیت و مسیحیت بر اماکن مقدسه برای این سه دین یکتاپرست نیز درمذاکرات نخست وزیراسراییل و رهبر تشکیلات خودگردانی مطرح شد.


مسایلی که محمود عباس، آنها را «موضوع های بنیادین» می داند، به تعیین مرزهای نهایی کشور فلسطین، سرنوشت پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان و حاکمیت اسراییل و فلسطینی ها برسر اورشلیم (بیت المقدس) مربوط می شود.

دراین دیدار این احتمال نیز بررسی شد که اختیارات امنیتی کامل سه شهر مهم فلسطینی رام الله، جنین و نابلس درکرانه باختری به حکومت فلسطینی واگذار شود.


رییس جمهوری اسراییل گفته است احتمال داردکه تا پیش از کنفرانس صلح خاورمیانه، اسراییل و فلسطینی ها به تفاهم لازم دست یابند.


قراراست این همآیش درنوامبر (آبان ماه) با ریاست وزیرخارجه امریکا برگزار شود.


احتمال مشارکت عربستان سعودی


روزنامه اسراییلی هاآرتص روز سه شنبه نوشته است، عربستان سعودی یک باردیگر به مقامات آمریکا اطلاع داده که احتمال مشارکت آن کشور دراین کنفرانس صلح، بسیار زیاد است.


دراین میان، اهود باراک وزیر دفاع اسراییل روز دوشنبه گفت تا هنگامی که سیستم های دفاعی برای مقابله با حملات موشکی و راکتی فلسطینی ها در کرانه باختری مستقر نشود، اسراییل نمی تواند به خود اجازه دهد که به عقب نشینی گسترده ای دست بزند.


اهود باراک ابراز نگرانی کرده است که عقب نشینی اسراییل از این بخش ها نیز سرانجام به تسلط حماس براین نواحی بینجامد و تقریبا تمامی اسراییل در تیررس موشک ها و راکت های سازمان های فلسطینی مخالف صلح قرارگیرد.


دیدار روز سه شنبه محمود عباس با نخست وزیر اسراییل، با سخنان گرم وتشویق آمیز دو رهبر درقبال یکدیگر آغاز شد.


نخست وزیراسراییل به رهبر حکومت خود گردانی گفت، اقدام دیروز نیروهای انتظامی فلسطینی در نجات سریع جان یک افسر اسراییلی که برای ساعتی به اسارت نیروهای «جهاد اسلامی » درشهر جنین افتاده بود، «بسیار شجاعانه بوده واسراییلی ها قدردان این اقدام هستند.»


نخست وزیراسراییل همچنین اقدام شبانه روز دولت فلسطینی را در مسدود کردن حساب بانکی ۱۰۳ نهاد خیریه وابسته به سازمانهای اسلامی بنیادگرا مورد تحسین قرارداد.


محمود عباس نیز دردفتر یادبود دولت اسراییل نوشت: «به اینجا آمده ایم، بخاطر صلح در راه دوقوم اسراییلی وفلسطینی، و با این هدف که رویای صلح هر دو ملت تحقق یابد.»


XS
SM
MD
LG