لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

واکنش مقام ها و شخصیت های سیاسی ایران به حمله اسرائیل به کشتی حامل کمک به غزه


کشتی نظامی اسرائیل (چپ) در حال نزدیکی به یکی از کشتی‌های کاروان کمک‌رسانی به غزه
کشتی نظامی اسرائیل (چپ) در حال نزدیکی به یکی از کشتی‌های کاروان کمک‌رسانی به غزه
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،با انتشار بیانیه ای «حمله اسرائيل به کشتی حامل کمک به غزه را چهره‌ جديد و خشن‌تری از فاشيزم دانست که اين بار از سوی دولت‌های مدعی آزادی و حقوق بشر و بيش از همه دولت ايالات متحده آمريکا حمايت و کمک می‌شود.»
هنوز آمار دقیق افرادی که در حمله‌ ساعت حدود چهار صبح روز دوشنبه ارتش اسرائیل به کاروان کشتی‌های کمک‌رسانی به مردم غزه جان خود را از دست داده‌اند، اعلام نشده است.

در حالی که اسرائیل آمار کشته‌شدگان در حمله نیروهای خود به کشتی‌ها را ۹ تن اعلام کرده، «جنبش غزه را آزاد کنید»، یکی از گروه‌های سازمان‌دهنده این کاروان،‌ میزان تلفات را بالاتر از این می‌داند، اما رقم دقیقی اعلام نکرده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل خود در بعدازظهر روز دوشنبه خبر از ۱۵ کشته و ده‌ها زخمی متعاقب حمله خود به شش کشتی در راه غزه داده بود.

اسرائیل مدعی است که فعالیت نیروهایش «دفاع از خود» بوده است. این کشور از هفته قبل اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد این کشتی‌ها وارد غزه شوند.

آيت الله خامنه ای افزود که مسئله فلسطين، مهمترين مسئله حقوق بشری جهان معاصر است.رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که دولت‌های عربی در معرض آزمونی دشوار قرار گرفته‌اند.

محمود احمدی نژاد هم در سخنرانی خود در ايلام و تماس با اسماعيل هنيه، رييس دولت حماس در غزه، بارديگر اسرائيل را «رژيم جعلی» خواند و خواستار تشکيل جبهه ای در مقابل اسرائيل شد.

محمود احمدی نژاد گفت: «امروز همه دنيا به خاطر جنايات اسرائيل، عليه رژيم صهيونيستی فرياد می‌زند.»

در همین حال محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، نيز حمله اسرائيل را «قتل عام خيرخواهان از مليت های گوناگون که با دست های تهی حرکت می کردند» ، توصيف کرده و خواستار محاکمه آنها در دادگاه کيفری لاهه شده است.

آقای خاتمی همچنين گفته است که در شگفت است که چرا کشورهای اسلامی و عربی از توهم بيرو ن نمی آيند و درکنار ملت فلسطين قرار نمی گيرند. او شورای امينت سازمان ملل را به سکوت در باره به گفته او «جنايات بزرگ رژيم غاصب » متهم کرده و افزوده اين درحالی است که شورای امنيت، کشورهای مستقل را که می خواهند از حق قانونی و شرعی خود با رعايت مقررات بين المللی استفاده کنند، تحريم و تهديد می کند.

محمد خاتمی همچنین حمله اسرائيل را «قتل عام خيرخواهان از مليت های گوناگون که با دست های تهی حرکت می کردند» ، توصيف کرده است.

ميرحسين موسوی، نخست وزیر سابق، با محکوم کردن حمله اسرائيل به کشتی حامل کمک به غزه، آن را نشانه « خوی خشونت جوی رژيم اشغالگر قدس» توصيف کرده است.

آقای موسوی اين حمله را جنايت بين المللی و ناقض مقررات جهانی خوانده و افزوده که همراه جنبش سبز درسراسر جهان و همصدا با همه آزادی خواهان، آن را محکوم می کند. او خواستار برخورد جدی جامعه بين المللی با عاملان اين حمله شده است.

حمله نیروی دریایی اسرائیل به کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به غزه، موجی گسترده از واکنش‌های جهانی را در پی آورده است.

سفیران اسرائیل در کشورهای متعدد جهان احضار شده‌اند و تظاهرات مختلفی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی در جریان است.
XS
SM
MD
LG