لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

اسرائیل: مذاکره با ایران اتلاف وقت است


سيلوان شالوم
سيلوان شالوم
همزمان با آغاز گفت و گوهای ژنو بر سر برنامه اتمی ایران، سيلوان شالوم، معاون نخست وزير اسرائيل، روز پنجشنبه گفت: مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران، اتلاف وقت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای شالوم افزود که ايران هرگز از تلاش خود برای تبديل شدن به يک قدرت هسته ای دست برنخواهد داشت.

سخنان آقای شالوم در حالی بیان می شود که سعید جلیلی مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران، پنجشنبه با گروه پنج به علاوه یک یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان،مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران را آغاز کرده است.

معاون نخست وزير اسرائيل گفت چين و روسيه از تصويب تحريم های شديدتر عليه تهران جلوگيری خواهند کرد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

آقای شالوم گفت که آمريکا، اتحاديه اروپا، ژاپن و استراليا بايد تحريم های واقعی را عليه ايران اعمال کنند.
وی افزود چنين تحريم هايی ايران را مجبور می کند که برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

مقام های شش قدرت جهانی در حالی با مذاکره‌کننده ارشد ایران پای یک میز به مذاکره نشسته اند که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که مسئله پرونده هسته‌ای خود را «تمام‌شده» می‌داند و حاضر به گفت‌وگوی بیشتر در مورد این مسئله نیست.

مقامات دولت آقای احمدی‌نژاد گفته‌اند که ایران مایل است در این مذاکرات بر مسائلی چون امنیت منطقه، مسئله افغانستان و مسائلی نظیر آن متمرکز شود.

در مقابل خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های غربی می‌گوید که بزرگ‌ترین مسئله برای آنها در مذاکرات پنج‌شنبه در ژنو این است که «آیا سعید جلیلی [مذاکره‌کننده ارشد ایران] حاضر به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران و دومین تاسیسات غنی‌سازی این کشور هست.»
XS
SM
MD
LG