لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

«ایران، محور اصلی مذاکرات فرمانده اسرائیلی در واشینگتن»


ارتشبد گابی اشکنازی، رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل
ارتشبد گابی اشکنازی، رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل
ارتشبد گابی اشکنازی، رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل، گفت‌و‌گوهای خود را در پنتاگون با مقامات بلندپايه ارتش آمريکا با محور «خطرات ایران» آغاز کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائيلی، اين مذاکرات با تمرکز بر خطرات منطقه‌ای و جهانی انجام می‌شود و «خطرات ايران در صدر اين مذاکرات قراردارد».

اين دومين ديدار ارتشبد اشکنازی از آمريکا از زمان عهده‌دار شدن رياست ستاد کل ارتش اسرائيل، اما نخستين مذاکرات وی با مقامات نظامی آمريکا از زمان به روی کار آمدن باراک اوباما است.

ارتشبد اشکنازی با فرماندهان نيروهای زمينی، دريائی و هوائی ايالات متحده نیز ديدار می‌کند.

اما درياسالار مالن، رئيس ستاد کل ارتش آمريکا، در واشينگتن حضور ندارد و ديداری ميان او با همتای اسرائيلی‌اش برنامه‌ريزی نشده است.

ارتشبد اشکنازی با دنيس راس، ديپلمات باتجربه آمريکايی، که ماه گذشته به عنوان مشاور وزير خارجه معرفی شد ملاقات می‌کند. آقای راس از زمانی که سفير آمريکا در اسرائيل بود با اشکنازی آشنائی دارد.

از آقای راس به عنوان مامور احتمالی مذاکرات آمريکا با ايران نام برده می‌شود. ارتشبد اشکنازی با ژنرال جيمز جونز، مشاور امنيت ملی آمريکا، نيز ديدار می‌کند.

ژنرال جونز پيش از آن که از سوی اوباما به اين مقام منصوب شود مدت‌ها در اسرائيل به سر می‌برد و ناظر آموزش به نيروهای وفادار به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان سرزمين‌های فلسطينی، در کرانه باختری بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائيل، ارتشبد اشکنازی نصب تکنولوژی برتر در جنگنده‌هائی را که آمريکا پیشتر با فروش آن به اسرائيل موافقت کرده، مطرح می‌کند.

اين جنگنده‌های رادارگريز از نسل پنجم در سال ۲۰۱۰ به اسرائيل تحويل می‌شود. اسرائيل پيشتر گفته بود آماده است تجهيزات راداری و ديگر سيستم‌های ساخت خود را در اين جنگنده‌ها نصب کند، اما پنتاگون با آن مخالفت کرده است.

«جروزالم پست» به نقل از «بلندپايگان امور دفاعی اسرائيل» نوشت: «مذاکرات اشکنازی در آمريکا در مقطع حياتی صورت می‌گيرد.»

يک مقام اسرائيلی نيز گفت: «اهميت دارد که ارزيابی‌های اسرائيل و آمريکا درباره برنامه اتمی ايران هماهنگ باشد.»

وزير دفاع اسرائيل اخيرا گفت: «گزينه نظامی بايد روی ميز بماند و به ديگران نيز توصيه می‌کنيم که اين گزينه را حذف نکنند.»

آمريکا، اسرائيل و بسياری از کشورهای جهان ايران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد برق می‌خواند.
XS
SM
MD
LG