لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۰:۲۴ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

اسرائیل خبرنگار شبکه «العالم» را دستگیر کرد


خضرشاهين، خبرنگارشبکه ايرانی عرب زبان «العالم». (عکس: ایرنا)

خضرشاهين، خبرنگارشبکه ايرانی عرب زبان «العالم». (عکس: ایرنا)

پليس اسرائيل سه شنبه اعلام کرد که خضرشاهين، خبرنگارشبکه ايرانی عرب زبان «العالم» و يک دستيارمحلی شاهين را دستگیر و از آنها بازجوئی کرده است.


اسرائیل می گوید که پلیس این کشور سعی دارد بفهمد چرا خبرنگار «العالم» گزارش های مربوط به آغاز عمليات زمينی ارتش اسرائيل را، زودتر از آنچه که به خبرنگاران جهانی مستقر در اسرائيل دستورداده شده بود، از شبکه «العالم» پخش کردند.


پليس اسرائيل اعلام کرد خضر شاهين را شامگاه دوشنبه درخاک اسرائيل دستگير کرد و پس از چند ساعت بازجوئی در طول دوشنبه شب و بامداد سه شنبه، او را ظهر سه شنبه به دادگاه شهر«پتح تيکوا»، در نزديکی تل آويو تحويل داد.


نمايندگان پليس که خضر شاهين و دستيار او را همراهی می کردند، از قاضی دادگاه خواستند، قرار رسمی بازداشت صادر کند، تا پليس بتواند تحقيقات را در چارچوب قانون دنبال کند.


شامگاه شنبه عمليات نظامی «سرب مذاب» ارتش اسرائيل پس ازهشت روز بمباران های هوائی وارد مرحله زمينی خود شد.


همه خبرنگاران شبکه های مهم خارجی که دراسرائيل فعاليت می کنند، ازآغاز قريب الوقوع ورود نيروهای زمينی به غزه آگاه شده بودند اما ازسوی بخش سانسور نظامی اسرائيل دستور گرفته بودند، تا هنگامی که نيروها بدرون باريکه راه نيافته اند، از پخش آن خودداری کنند.


همه شبکه های جهانی اين امر را رعايت کرده بودند. اما شبکه ايرانی عرب زبان «العالم» متهم است که توسط خبرنگارش که درآن ساعات در مرز اسرائيل و غزه، در بخش اسرائيلی اين منطقه مستقر شده بود، اين گزارش را دست کم دو ساعت زودتر فاش کرد.


پليس اسرائيل همچنين اعلام کرد که اتهامات ديگری را متوجه خضر شاهين، درارتباط با کار خبرنگاری اش درايام جنگ «۳۳ روزه» ارتش اسرائيل با حزب الله لبنان در ماه های ژوئن و ژوئيه ۲۰۰۶ می داند و اين اتهامات را اکنون که او را دستگير کرده، بررسی می کند.


مديرشبکه «العالم» در ايران، درمصاحبه ای با راديوی دولتی تهران در بعدازظهر سه شنبه خبر دستگيری خضرشاهين را تاييد کرد.


احمد سادات، مدير «العالم» درايران به راديوی دولتی تهران گفت: «توقعی که ما داريم از روزنامه نگاران و انجمن صنفی روزنامه نگاران، چه درايران و چه در کشورهای اسلامی، فشار بيآورند به اسرائيل که اين فشارها در نهايت منجر به آزادی خبرنگار العالم شود».


خضرشاهين، که دربرخی گزارش ها نام او «خداداد» قيد شده است، ازاعراب تابع اسرائيل است و شناسنامه اسرائيلی دارد. «العالم» مدعی شده بود که خانه شاهين درشرق عرب نشين بیت المقدس، يکشنبه مورد تعرض قرارگرفت.


يکشنبه شبکه دوم تلويزيون اسرائيل گزارش هائی را درمورد «حضور يک خبرنگار شبکه دشمن» در مرز اسرائيل و غزه پخش کرد.


دوشنبه نيز درگزارشی که ازشبکه دهم تلويزيون اسرائيل پخش شد، يک مرد اسرائيلی که خانه اش درتيررس راکتهای تشکل های فلسطينی است، مورد مصاحبه قرارگرفت که گفت، هنگامی که ازديگران شنيد که يک خبرنگار شبکه دشمن به محل رخنه کرده، «با تحمل همه مخاطرات به محل استقرارخبرنگاران خارجی رسيد تا با دست خود استخوان های اين عامل نفوذی را خرد کند».


شبکه «العالم» دوشنبه از خضرشاهين خواسته بود «برای جلوگيری ازدستگيرشدن، برای مدتی به شهر رام الله، مقررسمی تشکيلات فلسطينی برود».


«ايرنا» خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران نيز دوشنبه به نقل از پايگاه های خبری داخلی ايران نوشت، مصرتمامی تلاشهای ايران را برای اعزام خبرنگاران ايرانی به غزه از طريق خاک مصر بی جواب گذاشته و مخالف اعزام خبرنگاران ايران به غزه است.


«ايرنا» نوشت: «جمع کثيری ازخبرنگاران جرايد و خبرگزاری های ايرانی برای حضور درمتن حوادث اعلام آمادگی کرده اند که به رغم پيگيری مسوولان وزارت خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعزام اين دسته ازخبرنگاران، تا کنون توفيقی در اين کار حاصل نشده است».


«ايرنا» افزود: «دولت مصرتمايلی به همکاری با طرف ايرانی برای تحقق اين منظورنشان نمی دهد».


خبرنگاران خارجی درغزه حضور ندارند و همه گزارش های داخلی ازاوضاع غزه عمدتا از سوی اعراب فلسطينی به جهان مخابره می شود.


XS
SM
MD
LG