لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

ایران، محور گفت و گوی رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در آمریکا


ارتشبد گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل. (عکس: EPA)
ارتشبد گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل. (عکس: EPA)

ارتشبد گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل برای گفت و گو با سران پنتاگون، وزارت دفاع ايالات متحده، درباره برنامه هسته ای ايران، روز شنبه، نوزدهم ژوئيه، راهی واشينگتن شد.


ارتشبد اشکنازی دراين سفر يک هفته ای، ميهمان درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد کل نيروهای مسلح امريکاست.


مايکل مولن، سه هفته پيش، از اسرائيل ديدار و با ارتشبد اشکنازی، نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل، گفتگو کرد.


ارتشبد اشکنازی همچنين قرار است با ديک چينی، معاون رييس جمهوری ايالات متحده، ديدار کند.


مذاکرات با ديک چينی در مقر پنتاگون انجام می شود و مشاور امنيت ملی ايالات متحده، استفان هادلی نيز، در آن شرکت می کند.


به نوشته روزنامه های مهم اسرائیلی از جمله هاارتص، ديدار کنونی ارتشبد اشکنازی و سفر باراک، در کنار بررسی مسائل مهم مربوط به پرونده هسته ای ايران و خطرات ناشی از تداوم غنی سازی اورانيوم از سوی ايران، به خريدهای تسليحاتی جديد ارتش اسرائيل از آمريکا نيز اختصاص خواهد يافت.


درياسالار مايکل مولن، چند روزپس از سفر هفته اول ژوئيه خود به اسرائيل، به خبرنگاران گفت: «آمريکا ازتوان نظامی کافی برخورداراست اما گشودن يک جبهه سوم (افزون برافغانستان و عراق) چالش زاست وعواقبی برای تمامی منطقه دارد.»


سفر اين مقام اسرائيلی به واشينگتن، در حالی صورت می گيرد که آمريکا روز شنبه، پس از برگزاری مذاکرات نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ با ايران در ژنو، به تهران هشدار داد که بايد يکی از گزينه های همکاری يا رويارويی را انتخاب کند.


ديدار کنونی ارتشبد اشکنازی و سفر باراک، در کنار بررسی مسائل مهم مربوط به پرونده هسته ای ايران و خطرات ناشی از تداوم غنی سازی اورانيوم از سوی ايران، به خريدهای تسليحاتی جديد ارتش اسرائيل از آمريکا نيز اختصاص خواهد يافت.
روزنامه هاارتص، چاپ اسرائیل

آمريکا، اسرائيل، اتحاديه اروپا و بسياری از کشورها ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


خرید کشتی های جنگی و جنگنده های پیشرفته


تازه ترين خريدهایی که اسرائيل درصدد انجام آن است، دريافت چهار فروند کشتی جنگی ساخت آمريکا همراه با قطعات يدکی جنگ افزارهای نظامی و سايرتجهيزات جنگی، درمعامله ای است که ارزش آن يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار تخمين زده شده است.


درخواست برای خريد کشتی های جنگی ازسوی دولت آمريکا به آگاهی کنگره واشينگتن رسيده است.


آژانس همکاری های امنيتی- دفاعی آمريکا که مسئول نظارت برفروش تسليحات به کشورهای هم پيمان آمريکاست، درنامه ای به کنگره توصيه کرده است که با انجام اين معامله موافقت کند زيرا اين امر «درچارچوب منافع ملی آمريکاست» و «توان دفاعی اسرائيل را به عنوان مهمترين هم پيمان آمريکا درخاورميانه تقويت می کند».


کمپانی های آمريکایی «لاکهيد مارتين»، «جنرال دايناميکس» و «رايتون» که درساخت اين کشتی های جنگی سهم دارند، قرارداد فروش کشتی های جنگی به اسرائيل را امضا خواهند کرد.


فرمانده نيروی دريایی آمريکا ماه گذشته به اسرائيل سفرکرد و با فرماندهان ارتش اسرائيل ديدارکرد و ازمقراصلی نيروی دريایی اسرائيل در بندر حيفا ديدارداشت.


توان اصلی نيروی دريایی اسرائيل تا کنون سه فروند زير دريایی ساخت آلمان بوده که درسال های گذشته با بهای نازلتر ازمعمول دراختيار اسرائيل قرارگرفته، و اسرائيل خود آنرا به سيستم های جديدی که می تواند قدرت ضربه هسته ای داشته باشد، مجهز کرده است.


رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در سفر پيش روی خود به آمريکا، درباره خريد جنگنده های پيشرفته تر از آمريکا که تا کنون تنها دراختيار ارتش آمريکا بوده، با مقام های آن کشور گفتگو می کند.


به نوشته روزنامه های اسرائیلی، کنگره واشینگتن موافق است که آمريکا سريعا سيستم های جديد راداری و دفاع ضد موشکی را در خاک اسرائيل مستقر کند.


ریيس کميته فرعی ضد اطلاعات و نيز ریيس فراکسيون جمهوريخواهان آمريکا در روزهای اخير، با ارسال نامه ای ديگر برای جرج بوش، خواهان استقرار فوری سامانه دفاع ضد موشکی جديد آمريکا در اسرائيل، برای دفاع از اين کشور، در برابر خطرات احتمالی ناشی ازموشک های دور پرواز ايران شدند.


اين نامه که دومين نامه بلند پايگان کنگره به جرج بوش دراين باره در سه ماه اخير است، پس از نمايش های موشکی اخير جمهوری اسلامی ايران ارسال شده است.


نيروی هوایی اسرائيل درروزهای اخير فاش ساخت که به هواپيماهای جنگی مدل جديد اف- شانزده که اف-۱۶ آی ناميده می شود، ويکی ازدورپروازترين نوع جنگنده های اف- ۱۶ ساخت آمريکاست، مجهزشده است.


راديو اسرائيل اعلام کرد که اين هواپيماها قادر است، فاصله بين اسرائيل تا هرنقطه ديگری درخاورميانه را بپيمايد و به پايگاه خود بازگردد و پيوستن آن به نيروی هوائی اسرائيل، اين امکان را بوجود می آورد که اسرائيل برای رفع هرگونه تهديدی به اقدامات ضروری دست بزند».


به گزارش راديو اسرائيل: «پايگاه جديد هواپيماهای اف-۱۶ آی ماموريت دارد نسبت به تهديدهايی که ازجانب حکومت ايران متوجه اسرائيل است هوشياری نشان دهد و عليه آن اقدام کند.»


XS
SM
MD
LG