لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

اسرائیل: مذاکرات کارتر با حماس شکست خورده است


جیمی کارتر، رییس جمهوری سابق آمریکا و برنده جایزه نوبل صلح.
جیمی کارتر، رییس جمهوری سابق آمریکا و برنده جایزه نوبل صلح.

اسرائيل روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا، با حماس برای برقراری آتش بس در نوار غزه شکست خورده است.


عاموس گيلاد از مقام های ارشد وزارت دفاع اسرائيل، روز سه شنبه به راديوی ارتش اسرائیل گفت که حماس به درخواست های جيمی کارتر اهميتی نداده است.


بر اساس گزارش های منتشره، خالد مشعل رهبر سياسی در تبعيد حماس درخواست جيمی کارتر را برای آتش بس و توقف پرتاب راکت از نوار غزه به خاک اسرائيل را، رد کرده است.


جيمی کارتر که با هدف برقراری صلح بين فلسطينی ها و اسرائيل، در پايان هفته گذشته با خالد مشعل در دمشق ديدار و به مدت هفت ساعت با او گفت و گو کرده بود، می گويد:« من آنچه را که می توانستم انجام دادم ولی آنها جواب رد دادند. من فکر می کنم که آنها در اشتباهند.»


آقای کارتر روز دوشنبه پس از ديدار هفته گذشته اش با خالد مشعل، در سوريه اعلام کرد که حماس آماده است تا با پذيرفتن اسرائيل در همسايگی خود به صورت مسالمت آميز، موجوديت آن را به رسميت بشناسد.


  • «اين کاملا مشخص است که حماس هيچ گونه مذاکراتی را برای صلح نمی پذيرد.»
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

آقای کارتر همچنين گفته بود: «هيچ شکی نيست که جهان عرب و حماس حق اسرائيل برای زندگی در صلح طبق مرزهای ۱۹۶۷ را به رسميت می شناسند.»


بر خلاف سخنان رييس جمهوری سابق آمريکا، خالد مشعل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که حماس اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت.


وی همچنين افزود: «ما يک سرزمين فلسطينی طبق مرزهای ۱۹۶۷ را قبول می کنيم و اورشليم (بيت المقدس) بايد پايتخت ما شود. سپس حاضريم يک آتش بس ده ساله با اسرائيل برقرار کنيم.»


تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت: اين کاملا مشخص است که حماس هيچگونه مذاکراتی را برای صلح نمی پذيرد.


جيمی کارتر از اسرائيل خواسته است که به طور مستقيم با گروه های شبه نظامی فلسطینی ديدار و گفت و گو کند. آمريکا و اسرائيل، هر دو، اقدام کارتر را در گفت و گو با حماس که آن را يک گروه تروريستی می دانند، تائيد نکردند.


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل گفته بود که با آقای کارتر ديدار نخواهد کرد، چرا که نمی خواهد هيچ شرکت کننده در مذاکره با حماس را ببيند.


تنها مقام اسرائيلی که در اين سفر با آقای کارتر ديدار کرد، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل بود که وی هم کارتر را به خاطر گفت و گو با حماس سرزنش کرد.


رييس جمهوری سابق آمريکا در سخنرانی اش گفت: صلح بين اسرائيل و فلسطين، پس از کنفرانس آناپوليس در آمريکا پسرفت داشته است.


وی اعلام کرد: حماس پيشنهاد آتش بس يک ماهه او را نپذيرفته است، اما آنها قول داده اند که به سرباز اسرائيلی به اسارت گرفته شده، اجازه دهند که به خانواده اش نامه بنويسد.


آقای کارتر درباره امکان از سر گيری گفت و گوهای صلح سوريه و اسرائيل گفت: سوريه مايل است آمريکا در به هم نزديک کردن دو کشور، نقش عمده ای بازی کند.


XS
SM
MD
LG