لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

اسرائیل خبر آتش بس با حماس را تایید کرد


عاموس گيلاد، از مقامات ارشد وزارت دفاع. (عکس:AFP)
عاموس گيلاد، از مقامات ارشد وزارت دفاع. (عکس:AFP)

وزارت دفاع اسرائيل روز چهارشنبه تایيد کرد که آتش بس ميان اسرائيل و گروه اسلام گرای حماس، به پيشنهاد مصر، از روز پنج شنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.


وزارت امور خارجه سوريه نيز اعلام کرده است که از اين آتش بس حمايت می کند و اين کشور نيز آماده دور جديدی از مذاکات صلح با اسرائيل است.


مصر و حماس خبر اين آتش بس را روز سه شنبه ۲۸ خرداد ماه اعلام کرده بودند ولی اسرائيل تا روز چهارشنبه از تائيد این خبری خودداری کرده بود.


عاموس گيلاد، يکی از مقامات وزارت دفاع اسرائيل، به راديوی دولتی اسرائيل در مورد آتش بس بين اين کشور و حماس گفت: « اين يک قرارداد صلح نيست.»


عاموس گيلاد روز سه شنبه آخرين دور مذاکرات را با مقامات مصری در مورد چگونگی بر قراری اين آتش بس انجام داد.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل نيز روز سه شنبه گفت: «ما تمام سعی خود را می کنيم تا اين آتش بس شانس موفقيت داشته باشد.»


او افزود: «ولی اين دشوار است که حدس بزنيم اين آتش بس تا چه مدت دوام می آورد و مشکل در به اجرا در آوردن آن است ولی ما تمام سعی خود را می کنيم.»


سامی ابوزهری، يکی از مقام های ارشد حماس نيز، در مورد اين قرار داد آتش بس به خبرگزاری رويترز گفت: «هر دو طرف يعنی فلسطينی ها و اسرائيلی ها بايد به اين آتش بس پایدار بمانند.»


وی افزود: «ما در جنبش حماس، خود را به ساعت صفری که برادران مصری مان برای آغاز آتش بس پيشنهاد کرده اند متعهد می دانيم. اما پيش از آن زمان، به هر تعرضی از سوی اسرائيل با قاطعيت پاسخ می دهيم. البته حملات و تعرضاتی که اسرائيل امروز انجام داد، به ما اطمينان می دهد که در اسرائيل عده ای هستند که قصد دارند اين تلاش مصر را برهم بزنند.»


اسماعيل هنيه، از رهبران ارشد حماس نيز روز سه شنبه گفت گروه وی معتقد است که اين آتش بس می تواند موجب بهبود شرايط زندگی يک ميليون و ۵۰۰ هزار فلسطينی باشد که در نوار غزه زندگی می کنند.


مقامات اسرائيلی و فلسطينی اعلام کردند که آتش بس موجب می شود دولت اسرائيل که به طور تدريجی محاصره نوار غزه را پايان دهد.


اسرائيل حدود يک سال پيش، زمانی که حماس نوار غزه را به کنترل خود درآورد و نيروهای دولت محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين را از اين منطقه بيرون کرد، نوار غزه را محاصره کرد.


اسرائيل اجازه داده مواد غذايی و دارويی وارد غزه شود ولی از ورود کالاهايی مانند مواد ساختمانی و سوخت جلوگيری کرده است. اسرائيل می گويد تا زمانی که حماس به سوی اسرائيل راکت پرتاب می کند، ساکنان غزه نمی توانند توقع يک زندگی عادی را داشته باشند.


XS
SM
MD
LG