لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

نمايندگان کنگره خواهان کاهش تنش در مناسبات آمريکا و اسرائيل شدند


در آستانه نطق مهم و حساس بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، که قرار است يکشنبه ايراد شود و در برگيرنده ديدگاه های او در قبال منطقه و جهان برای چهارسال آينده دولت او باشد، در حالی که نتانياهو می کوشد که در اين نطق، هم آمريکا و هم راستگرايان حامی دولت خود را راضی نگاه دارد، نمايندگان کنگره واشینگتن نيز خواهان جلوگيری از بروز بيشتر تنش در مناسبات آمريکا و اسرائيل شده اند.

بگزارش روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت، نمايندگان دموکرات کنگره از جرج ميچل فرستاده ويژه دولت اوباما به خاورميانه خواسته اند در پايان سفر چهارم خود به خاورميانه، در کنگره حضور يابد.

درخواست قاطعانه سه هفته اخير باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا و هيلاری کلينتون وزيرخارجه آمريکا از اسرائيل برای قطع هرگونه ساخت و ساز اسرائيلی ها در آبادی های يهودی نشين موجود در کرانه باختری، دولت بنيامين نتانياهو را در برابر يکی از دشوارترين تنگناها قرار داده است.

تلاش های هفته های اخير نتانياهو، ازجمله اعزام اهود باراک وزيردفاع اسرائيل به آمريکا برای متقاعد کردن آمريکا به رضايت به ادامه ساخت و ساز درآبادی نشين های موجود- بدون آنکه شهرک جديدی ساخته شود- برای پاسخ به «نيازهای رشد طبيعی جمعيت»، کارساز نبود.

جرج ميچل فرستاده ويژه اوباما درروزهای اخير دراسرائيل و سرزمين های فلسطينی تاکيد کرد که خانه سازی به هرعنوان در کرانه باختری بايد متوقف شود.

به گزارش يديعوت آخرونوت، اکثريت دموکراتهای حامی اوباما در کنگره در تماسهای خود با کاخ سفيد توصيه کرده اند که از «دامن زدن به تنش با اسرائيل درملا عام» خودداری کنند درعين حال که اکثريت دموکرات تاکيد دارد که از ديدگاه اوباما درمورد راهکار «دو ملت، دو دولت» کاملا حمايت می کند.

نمايندگان يهودی کنگره، بويژه از نيويورک، نيوجرسی و فلوريدا گفته اند که آنها از بروز تنش علنی ميان آمريکا و اسرائيل احساس بسيار ناخوشايندی دارند.

سناتورجان کری رئيس کميسيون مناسبات خارجی مجلس سنا، درعين حال که از راهکار «دوملت، دو دولت» حمايت می کند، در مصاحبه با «تايمز مالی» گفت «کشور موعود فلسطين بايد عاری از سلاح باشد، يک منطقه حائل ميان دو کشور بايد و جود داشته باشد و يک نيروی زمينی دراين منطقه حائل مستقر گردد تا پشتوانه امنيتی تلقی گردد».

به گزارش آسوشيتد پرس، جرج ميچل که در ادامه تور چهارم منطقه ای خود شنبه در سوريه بسر می برد، جمعه در بيروت گفت «بايد هر چه زودتر استقلال فلسطين را اعلام کرد»، و گفت «اوباما به صلحی که بر اساس برپائی خانه ملی برای فلسطينی ها باشد، باور دارد».

جرج ميچل در روزهای اخير در ديدار با بنيامين نتانياهو در اورشليم گفت «ايالات متحده و اسرائيل هم پيمان هستند و اين حلقه ارتباطی، نا گسستنی است».

نتانياهو در روزهای اخير به سختی در حال کار بروی نطق خود است که قرار است يکشنبه در «مرکز صلح بگين- سادات» در دانشگاه «بر- ايلان» در مرکز اسرائيل ايراد شود.

اوباما و دولت آمريکا انتظار دارند که او از قطع شهرک سازی درکرانه باختری سخن بگويد، استقلال فلسطين را مورد تاکيد قرار دهد و راهکارهائی را برای از سرگيری تماس های سياسی با کشورهای عرب ارائه کند.

اين نطق به امور ايران نيز خواهد پرداخت، و ارزيابی می شود که نظر به «نتيجه اعلام شده» انتخابات رياست جمهوری ايران، نتانياهو سخنان شناخته شده خود در قبال «خطرات ناشی ازايران» را با قاطعيت و التهاب بيشتری تکرار کند.

برخی ناظران در اسرائيل از هم اينک می گويند که ابقای رياست جمهوری احمدی نژاد درايران، کمکی چشم گير به نتانياهو است تا از جدی تر شدن تنش در مناسبات ميان دولت خود با آمريکا جلوگيری کند، و آمريکا نتواند که با اطمينان بيشتری، نتانياهو را برای قطع شهرک سازی ها زير فشار بگذارد.

ابقای احمدی نژاد، موقعيت محمود عباس رهبر تشکيلات خود گردان فلسطين را نيز در برابر سازمان اسلام گرای حماس تضعيف می کند، و حکومت خود گردانی نمی تواند فشار جدی بر دولت نتانياهو برای اجابت خواسته های فلسطينی ها به عمل آورد. سازمان حماس نخستين عاملی در جهان بود که از «پيروزی« احمدی نژاد ابراز خشنودی عميق کرد.
XS
SM
MD
LG