لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

یک امدادگر ژاپنی در افغانستان کشته شد


جسد این امدادگر ژاپنی در منطقه ای کوهستانی پیدا شد. (عکس: AFP)
جسد این امدادگر ژاپنی در منطقه ای کوهستانی پیدا شد. (عکس: AFP)

مقام های افغان روز چهارشنبه اعلام کردند که کازویا ایتو، امدادگر ژاپنی که روز سه شنبه در ولایت ننگرهار افغانستان، توسط افراد مسلح ربوده شده بود، کشته شده است.


گل آقا شيرزی، فرماندار ولايت ننگرهار اعلام کرد که ماموران پليس افغانستان که در جستجوی امدادگر ژاپنی بودند روز چهارشنبه جسد وی را در کوهستان های اين منطقه پيدا کرده و در حال انتقال آن به مرکز ولايت هستند.


کازويا ايتو امدادگر ۳۱ ساله ژاپنی روز سه شنبه توسط مردان مسلح ناشناس در ننگرهار ربوده شد و پليس افغانستان از روز سه شنبه عمليات جستجو برای پيدا کردن و نجات وی را آغاز کرد.


فرماندار ولايت ننگرهار که همراه با نيروهای افغان و بين المللی برای انتقال پيکر اين امدادگر به روستای شوا رفته است در مورد جزييات اين حادثه توضيح بيشتری به خبرنگاران حاضر در محل نداد.


يک خبرنگار خبرگزاری «رويترز» در روستای شوا، پيکر کازويا ايتو امدادگر ژاپنی را ديده است که جای گلوله های متعدد در آن ديده می شد.


يکی از همکاران اين امدادگر ژاپنی در موسسه امداد «پیشاور کای» به خبرگزاری رويترز گفته است که اين فاجعه بارترين اتفاقی بود که می توانست روی دهد.


اين امدادگر که از مرگ همکار خود بشدت متاثر بود به خبرنگاران گفت: « ما نبايد زحمات کازويا ايتو را بی نتيجه بگذاريم و بايد به فعاليت خود ادامه دهيم.»


موسسه ژاپنی امداد رسانی «پيشاور کای» در سال ۱۹۸۳ تاسيس شده و به گفته وب سايت رسمی اين موسسه هدف آن ارائه کمک های بهداشتی به نيازمندان در پاکستان و افغانستان است. گروه طالبان در سال های اخير در موارد متعددی امدادگران افغان و خارجی را ربوده و يا به قتل رسانده است.


ادامه خشونت در نقاط مختلف افغانستان


در همین حال بر اساس اطلاعاتی که از سوی منابع دولت افغانستان و نيروهای نظامی بين المللی انتشار يافته بيش از ۳۰ نفر از افراد طالبان و چهار مامور پليس افغانستان در جريان درگيری های متعدد در اين کشور کشته شده اند.


يکی از فرماندهان پليس محلی در ولايت هلمند واقع در جنوب افغانستان به خبرنگاران گفت که در جريان حمله نفرات طالبان به يک پست بازرسی پليس در ناحيه نادعلی در اين ولايت، نيروهای دولتی ۱۸ نفر از جنگجويان طالبان را کشته اند.


به گفته محمد حسين انديوال فرمانده پليس منطقه ، نيروهای دولتی توانسته اند حمله طالبان را خنثی کرده و در عمليات تعقيب شماری از آنها را از پای در آوردند. در اين درگيری نيروهای دولتی تلفاتی نداشتند.


براساس بيانيه نيروهای بين المللی مستقر در افغانستان نيز اين نيروها در جريان درگيری ديگری در همين ناحيه چندين نفر از جنگجويان طالبان را کشته اند.


در اين بيانيه آمده است که واحدهای بين المللی متوجه حضور افراد طالبان در ناحيه ای به نام سنگين شده و قبل از حمله آنها به واحدهای گشتی آنها را مورد حمله قرار داده اند که طی آن نيروهای ائتلاف بين المللی آسيبی نديده اند.


در رويدادی ديگر، روز شنبه انفجار يک بمب در کنار جاده ای در ولايت غزنی يک خودرو پليس افغانستان را منهدم کرد که طی آن چهار مامور پليس کشته شدند.


در جريان حمله يک بمب گذار انتحاری به يک ستون گشتی نيروهای بريتانيایی در حومه لشکر گاه در روز سه شنبه سه غيرنظامی زخمی شده اند. به گفته مقامات ائتلاف بين المللی نيروهای بريتانيایی آسيبی نديده اند.


نواحی جنوب افغانستان مرکز تحرک و حملا ت نيروهای طالبان است که در دوره اخير به نواحی شرقی کشور نيز گسترش يافته است.


براساس آماری که خبرگزاری «آسوشيتدپرس» از مجموع بيانيه ها و ارقام ارائه شده توسط دولت افغانستان و نيروهای ائتلاف بين المللی تهيه کرده است طی هشت ماه از آغاز سال ميلادی جاری بيش از ۳۵۰۰ نفر در درگيری ها و حملات خشونت آميز در افغانستان کشته شده اند که بخش اعظم آن نفرات طالبان و گروه های شورشی بوده اند.


XS
SM
MD
LG