لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۲

کرزای برای دیدار با بوش به آمریکا رفت


سفر آقای کرزای به آمریکا با انتقاد اپوزیسیون دولت افغانستان روبرو شده است.
سفر آقای کرزای به آمریکا با انتقاد اپوزیسیون دولت افغانستان روبرو شده است.

حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان روز یکشنبه، پنجم اوت، در راس یک هیات بلندپایه دولتی برای انجام دیداری دو روزه عازم آمریکا شد.


قرار است آقای کرزای در جریان سفر با جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا دیدار و گفت وگو کند و محل ملاقات این دو رهبر نیز، کمپ دیوید اعلام شده است.


بر اساس گزارش های رسیده، همکاری دو کشور در زمینه های مختلف از جمله مسئله بازسازی افغانستان، تلفات غیرنظامیان، مبارزه علیه تروریسم، مسئله مواد مخدر و مسایل منطقه ای از موضوعات مهم مورد بحث رهبران افغانستان و آمریکا اعلام شده است.


گزارش ها حاکیست که احتمالا موضوع گروگان های کره ای بر روند گفت و گوهای میان رهبران آمریکا و افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.


دولت افغانستان می گوید که حاضر به مبادله زندانی های گروه طالبان با گروگان های کره ای نیست و واشینگتن نیز از این موضعگیری دولت افغانستان حمایت کرده است.


شورشیان طالبان روز ۱۹ ژوئیه، ۲۳ شهروند کره ای را که از داوطلبان مسیحی اعزامی به افغانستان بودند را به گروگان گرفته و تاکنون دو نفر از آنها را از جمله رهبر این گروه را کشته اند.


حامد کرزای در حالی وارد آمریکا می شود که کشورش در ماه های اخیر دستخوش نا آرامی های فراوانی است و با شورشیان مخالف دولت دست و پنجه نرم می کند.

مقامات کره ای اعلام کرده اند که امیدوار هستند ملاقات حامد کرزای با جرج بوش بر مسئله گرو گان های کره ای نتایج مثبتی داشته باشد.


سلطان احمد بهین، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که دولت از گفت و گوی هیات افغانی با مقامات آمریکایی انتظارات فراوانی دارد و ابراز امیدواری کرد که همه این انتظارات برآورده شود.


سفر حامد کرزای به آمریکا در آستانه برگزاری جرگه یا شورای ریش سفیدان منطقه ای بین قبایل مرزی افغانستان و پاکستان صورت می گیرد.


عزیمت رییس جمهوری افغانستان به آمریکا در حالی صورت گرفت که سفر وی با انتقادات داخلی روبرو شده است.


«جبهه ملی اپوزیسیون افغانستان» اعلام کرده است که رییس جمهوری این کشور باید قبل از انجام چنین سفرهایی در باره همه جنبه های مذاکراتش، با نمایندگان مردم و اپوزیسیون دولت مشورت کرده و آحاد ملت افغانستان را در جریان بگذارد.


حامد کرزای در حالی وارد آمریکا می شود که کشورش در ماه های اخیر دستخوش نا آرامی های فراوانی است و با شورشیان مخالف دولت دست و پنجه نرم می کند.


فشار دمکرات ها


امین ترزی، رییس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه «مرینز کورپز» آمریکا به رادیو اروپای آزاد / رادیوآزادی در مورد سفر حامد کرزای می گوید: «دولت بوش از سوی دمکرات ها در مورد افغانستان تحت فشار است و آنها از دولت آمریکا انتقاد می کنند که به اندازه کافی در افغانستان تلاش نکرده است.»


دولت بوش از سوی دمکرات ها در مورد افغانستان تحت فشار است و آنها از دولت آمریکا انتقاد می کنند که به اندازه کافی در افغانستان تلاش نکرده است.
رییس مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه مرینز کورپز

وی می گوید: ملاقات دو رهبر هم برای آمریکا و هم برای افغانستان بسیار مهم است.


به گفته این کارشناس دولت آمریکا می خواهد از یکسو نشان دهد که به کشور افغانستان توجه دارد و افغانستان یعنی جنگ علیه تروریسم. از سوی دیگر آقای کرزای وارد مرحله حساسی شده است چرا که وی مشکلات زیاد داخلی و خارجی دارد که از عهده حل آنها بر نیامده است.


به نظر آقای ترزی، رییس جمهوری افغانستان از دولت آمریکا خواهد خواست تا فشار بیشتری بر دولت پاکستان وارد کند.


دعوت افغانستان از احمدی نژاد


در همین حال، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه در نشستی مطبوعاتی اتهامات بریتانیا و آمریکا را در مورد حمایت ایران از شورشیان طالبان تکذیب کرد.


وی گفت: سیاست ما در افغانستان حمایت از دولت این کشور است. حامد کرزای از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران برای یک دیدار رسمی از این کشور دعوت به عمل آورده و قرار است به زودی آقای احمدی نژاد به کابل مسافرت کند.


XS
SM
MD
LG