لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

روسیه: ایران غنی سازی را فقط زمان مذاکرات متوقف کند


سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه. عکس از خبرگزاری (AFP)
سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه. عکس از خبرگزاری (AFP)

سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز شنبه گفت که در حال حاضر، خواسته قدرت های جهان از ایران این است که «تنها در زمان مذاکرات هسته ای» غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.


اين سخنان سرگی لاورف، پس از نشست روز جمعه کشورهای فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آمريکا به همراه آلمان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در لندن، اعلام شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاورف گفت: «لازم است که به ايرانی ها توضيح دهيم که با قبول کردن توقف موقتی غنی سازی در زمان مذاکرات، چه امتيازات مهمی می توانند بدست بياورند.»


وی افزود که در مذاکرات لندن تحريم جديدی عليه ايران در نظر گرفته نشده است، اگر چه «همکاران آمريکايی ما معتقدند که فشار بر ايران همچنان ادامه بايد پيدا کند.»


روسيه بارها اعلام کرده بود که با تحريم های شديد عليه تهران مخالف است. اين کشور همچنین در پروژه چند ميليارد دلاری نيروگاه اتمی بوشهر نيز نقش مهمی ايفا کرده است.


آمریکا و غرب ایران را متهم به ساختن بمب اتمی می کنند در حالی که تهران همواره این اتهامات را رد کرده، هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.


مشوق های جدید


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا نیز، روز جمعه، پس از نشست لندن گفت: « قدرت های جهانی بر سر ارائه مشوق های جديد به ايران توافق کردند تا از اين طريق تهران را ترغيب کنند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.»


آقای ميليبند در بيانيه ای که به نمايندگی از اين کشورها قرائت کرد، گفت: «ما نشست مثبت و سازنده ای با حضور پنج وزير امور خارجه و جانشين وزير امور خارجه چين داشتيم. در اين نشست ما در خصوص گام هايی که می بايست در آينده برای حل مناقشه هسته ای ايران برداشته شود، گفت وگو کرديم.»


در اين بيانيه در باره محتوای مذاکرات روز جمعه نشست لندن تصريح شده است: «در نشست امروز [جمعه] ما به بررسی بسته پيشنهادی به ايران پرداختيم و بسته پيشنهاد شده در ژوئن سال ۲۰۰۶ به روز شده و مورد باز بينی قرار گرفت و با خوشحالی می توانيم بگوييم ما بر سر بسته پيشنهادی به دولت ايران به توافق رسيديم.»


گروه ۱+۵ در ژوئن سال ۲۰۰۶ به ايران يک بسته مشوق ها، شامل همکاری در زمينه هسته ای، مبادلات تجاری، فروش هواپيماهای مسافربری، همکاری برای پیشرفت کشاورزی، انرژی و فناوری های پيشرفته دیگر ارائه کرد تا از اين طريق تهران را ترغيب کند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران اين بسته پيشنهادی را رد کرد و به توسعه برنامه غنی سازی اورانيوم خود ادامه داده است.


در همين حال تصريح شده است که مفاد مشوق ها منتشر نخواهد شد و به زودی بسته پيشنهادی در اختيار ايران قرار می گيرد.


در برابر این مشوق ها نیز این کشورها تاکنون به سه قطعنامه الزام آور در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای داده اند که بر اساس آنها، ایران باید غنی سازی را متوقف کند. بی توجهی ایران به خواست شورای امنیت موجب شده است تا بعد از هر قطعنامه، گستره تحریم های ایران، وسیع تر شود.


XS
SM
MD
LG