لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

«ایران و سوریه از قاچاق اسلحه به لبنان جلوگیری کنند»


بان گی مون از ایران و سوریه خواست تا تلاش بیشتری برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به لبنان انجام دهند.
بان گی مون از ایران و سوریه خواست تا تلاش بیشتری برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به لبنان انجام دهند.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۹ ژوئن از ایران و سوریه خواست تا تلاش بیشتری برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به لبنان انجام دهند.


بان گی مون روز جمعه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل در مورد چگونگی اجرای قطعنامه سازمان ملل در لبنان پس از جنگ ۳۴ روزه بین اسراییل و حزب الله ارایه داد.


به گزارش آسوشیتدپرس، دبیر کل سازمان ملل گفت که گزارش هایی از سوی دولت های لبنان و اسراییل ارایه شده که نشان می دهد ایران و سوریه از تصمیم سازمان ملل برای عدم صدور اسلحه به لبنان سر پیچی کرده اند.


سه روز پیش از ارایه گزارش بان گی مون، هیات سه نفره ای که از سوی سازمان ملل مامور بررسی مرزهای بین لبنان و سوریه شده بود، اعلام کرد که در حال حاضر نیروی کافی برای جلوگیری از قاچاق اسلحه از مرزهای سوریه به لبنان وجود ندارد.


این هیات افزود دولت لبنان باید سریعا نیروی واکنش سریعی برای متوقف کردن قاچاق اسلحه به این کشور ایجاد کند.


اسراییل مدعی است که سوریه و ایران «سلاح های پیشرفته» مانند راکت های دور برد، موشک های ضد تانک و ضد هوایی در اختیار حزب الله لبنان قرار می دهند.
دبیر کل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل در آخرین گزارش خود از اوضاع لبنان گفت: مقامات لبنانی به وی گفته اند که روز ششم ژوئن چهار کامیون حامل اسلحه از الکفیر واقع در سوریه حرکت کرده و به یکی از مراکز «جبهه خلق برای فلسطین» در خاک لبنان رفته است.


وی افزود: اسراییل مدعی است که سوریه و ایران «سلاح های پیشرفته» مانند راکت های دور برد، موشک های ضد تانک و ضد هوایی در اختیار حزب الله لبنان قرار می دهند. به گفته اسراییل، این سلاح ها موجب افزایش توانایی نظامی حزب الله شده است.


بان گی مون یادآوری کرد که ایران، سوریه و دیگر کشورهای منطقه مسئول هستند تا قطعنامه اوت ۲۰۰۶ سازمان ملل در مورد منع صادرات و واردات اسلحه به لبنان را رعایت کنند.


«در قطار ایران - سوریه، تسلیحات نظامی کشف شد»


مقامات ترکيه نیز به ايران مظنون هستند که در تلاش بوده از طريق ترکيه و از راه سوريه اسلحه در اختيار حزب الله لبنان قرار می دهد.


ترکيه روز چهارشنبه ۳۰ مه اعلام کردند که در واگن های قطاری سوری که از ايران به مقصد سوريه در حرکت بوده، مقاديری اسلحه کشف کرده اند.


به گفته مقامات قضايی ترک، اين قطار در ۲۵ مه در شهر «گنک» که در جنوب شرقی استان «بينگول» واقع است، مورد حمله جنگجويان جدايی طلب کرد قرار گرفت و از ريل خارج شد.


بنا به گزارش های رسیده، سلاح های کشف شده در ميان مواد ساختمانی جاسازی شده بودند. ایران همواره اتهام صدور اسلحه به لبنان را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG