لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

کناره گیری موفاز: آغاز فروپاشی «کاديما»؟


شائول موفاز اعلام کرد که از حزب کادیما کناره گیری می کند. (عکس: AFP)
شائول موفاز اعلام کرد که از حزب کادیما کناره گیری می کند. (عکس: AFP)

در پی پیروزی خانم تسيپی ليونی در انتخابات داخلی حزب حاکم «کاديما» در اسرائيل، شائول موفاز رقيب اصلی وی، از سياست کناره گيری کرد و شوک روانی بزرگی به اين حزب وارد کرد.


ناظران سياسی در اسرائيل می گويند کناره گيری آقای موفاز ممکن است اثرات مهمی در حزب «کاديما» بگذارد و آنرا ضعيف کند.


تمامی ناظران اسرائیلی به رسانه های اين کشور می گويند که احتمال دارد عدم حضور اهود اولمرت، و کنار رفتن شائول موفاز، وضعيت امنيتی و سياسی کشور را دست کم برای يک دوره کوتاه متزلزل کند، به ويژه آنکه اين احتمال می رود که چهره های ديگری نيز حزب «کاديما» را ترک کنند و حتی برخی از آنان به احزاب ديگر، بويژه «ليکود» ملحق شوند.


حزب کارگر اعلام کرده است که کناره گیری موفاز «ممکن است آغاز فروپاشی کاديما باشد.»


عمر «کاديما» به چهار سال نيز نرسيده است، در حالي که احزاب «کارگر» و «ليکود» ده ها سال سابقه دارند.


شائول موفاز شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: زمان آن رسيده است که برای دورانی از سياست کناره گيری کنم و نيروی خود را صرف خدمت در عرصه های ديگر سازندگی نمايم.


وی بامداد پنجشنبه در تماس تلفنی با خانم تسيپی ليونی، موفقيت او را شادباش گفته بود.


آقای موفاز حضور در نشست جمعه با خانم ليونی را نيز لغو و اعلام کرد که ديگر درنشست های حزب کاديما شرکت نمی کند.


با وجود اين، او گفت: فعلا به عنوان عضو کنست، پارلمان اسرائیل، باقی می ماند.


بر اساس قوانین، وی تا روزی که دولت کنونی حالت موقت داشته باشد، اگر بخواهد، می تواند همچنان وزير راه و ترابری بماند.



«نمی گذارند یک شرقی تبار نخست وزير شود»


ناظران گفتند که هر چند چهره به شدت غمگين آقای موفاز در کنفرانس خبری شامگاه پنجشنبه ، عمق ناخرسندی وی را از رفتارهای اخير رسانه ها و مجريان مشهور برنامه های راديویی و تلويزيونی اسرائيل نشان می داد، اما ياران وی بی پرده تر مسائل را مطرح کردند.


آنان گفتند که نتيجه واقعی انتخابات نشان داد که آقای موفاز کمترازخانم ليونی محبوب نبود.


این درحالي بود که در طول ماه ها نظرسنجي های موسسات مختلف اسرائيل، همگی مدعی بودند که وی ده تا بيست درصد از خانم ليونی کمتر رای بدست خواهد آورد.


اقدام هماهنگ تمامی شبکه های راديویی و تلويزيونی اسرائيل نيز درانتشار نتيجه چند صندوق نمونه در روز انتخابات، در حالي که هنوز ساعت رای گيری به پايان نرسيده بود، از سوی اعضای ستاد آقای موفاز با حيرت تمام روبرو شد. آنان گفتند، افرادی عمدا می خواستند که طرفداران آقای موفاز دلسرد شوند.


«آقای موفاز از مدت ها قبل شکايت می کرد که رسانه های اسرائيل و موسسه های نظرسنجی «با ديکته کردن نظر خود می خواهند موجب شوند که اين ارزيابی ها به زور جامه عمل بپوشد.»

آقای شائول (شهرام) موفاز زاده، ۵۹ ساله، در تهران متولد شده است.


او که در گذشته ریيس پيشين ستاد ارتش اسرائيل و وزيردفاع اسبق بود، بيش ازهر اسرائیلی شرقی تبار در۶۰ سال اخير در دستیابی به مقام نخست وزيری این کشور نزديک شده بود.


تا کنون هيچ شرقی تباری به نخست وزيری اسرائيل نرسيده است.


وداع آقای موفاز با سياست، حتی اگرموقت باشد، برای حزب کاديما خطرناک است، زيرا يهوديان شرقی تبار را از اين حزب دور می کند.


ايالا خسون، از مفسران ارشد شبکه اول تلويزيون اسرائيل، گفت: کاديما به يک حزب چپ گرا برای غربی تباران نخبه تبديل می شود و شرقي ها کمتر به آن رای خواهند داد و در چنين موقعيتی، ليکود دوباره می تواند به روزهای پرقدرت زمان مناخم بگين بازگردد.


بر اساس گزارش ها، بنیامین نتانياهو، رهبر ليکود، به اين امر واقف است و شادمان، تحولات «کاديما» را می نگرد و اطمينان دارد که ليکود برنده انتخابات احتمالی پارلمانی خواهند بود.


موشه کاتساو، ریيس جمهوری ايرانی زاده اسرائيل، نيز که در سال گذشته ناچار به کناره گيری ازمقام خود شد، بارها گفته بود غربی تباران طاقت ديدن يک شرقی تبار در اين مقام را نداشتند.


انتشار نتايج قطعی رای گيری در انتخابات داخلی روز چهارشنبه حزب کاديما نشان داد که خانم تسيپی ليونی تنها با ۴۳۱ رای بيشتر از رقيب اصلی اش به رهبری حزب رسيده است.


نتيجه واقعی بر خلاف همه نظرسنجي ها، نشان داد که خانم ليونی تنها يک و يک دهم درصد بيشتر از رقيب اصلی خود رای بدست آورده است.


خانم ليونی ۴۳.۱ درصد و آقای موفاز ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و بقيه آرا به دو نامزد ديگر احراز رهبری حزب تعلق گرفت.


در این میان، در شرایطی که در همان شب، تلويزيون های اسرائيلی مدعی بودند که خانم ليونی با کسب ده درصد برتری به رهبری رسيده و کار تمام شده است، اما درواقع، هنوز زمان رای گيری تمام نشده بود.


آقای موفاز از مدت ها قبل شکايت می کرد که رسانه های اسرائيل و موسسه های نظرسنجی «با ديکته کردن نظر خود می خواهند موجب شوند که اين ارزيابی ها به زور جامه عمل بپوشد.»


از آنجا که مهلت رای گيری شامگاه چهارشنبه طبق نظر يک قاضی دادگاه تل آويو نيم ساعت تمديد شده بود، ستاد انتخاباتی آقای موفاز می گويد ممکن است اين سی دقيقه به گرفتن رای بيشتر به سود خانم ليونی کمک کرده باشد.


در اسرائيل، سابقه نداشته است که مهلت انتخابات طولانی تر از موعد مقررشود، اما از آنجا که اين امر مربوط به انتخابات داخلی يک حزب بود و نه انتخابات سراسری پارلمانی، دادگاه تل آويو شامگاه چهارشنبه موافقت کرد، مهلت رای گيری نيم ساعت تمديد شود.


آقای موفاز شديدا با اين امر مخالفت کرده بود.


بسياری از ياران آقای موفاز به او توصيه کردند که به ديوان عدالت شکايت ببرد. اما وی اعلام کرد که «به منافع کشور فکر می کند.


شتاب ليونی برای تشکيل دولت


خانم ليونی روز جمعه در نخستين نشست با اعضای حزب کاديما تلويحا خواستار کناره گيری سريع اهود اولمرت از سمت نخست وزیری شد.


وی گفت: «نه به خاطر مسائل شخصی، بلکه برای چالش های فوق العاده مهمی که کشور با آن روبروست، نبايد کشور را در خلاء کنونی باقی گذاشت.


خانم ليونی هرچند به رهبری کاديما رسيده است، اما اين اطمينان هنوز وجود ندارد که به زودی نخست وزير شود.


او گفت: آماده است که در صورت نياز، به استقبال انتخابات سراسری پارلمانی برود.


رهبر جدید حزب کادیما افزود: می داند که ممکن است نتواند دولت را با ترکيب کنونی کنست تشکيل دهد.


طبق قانون، ازروزی که رئيس جمهوری تشکيل دولت جديد را به خانم ليونی محول کند، وی شش هفته مهلت دارد که دولت خود را معرفی کند.


دولت بعدی نيز بايد با هم پيمانی با احزاب ديگر بدست آيد. این در حالی است که نيروهایی در حزب کارگر خواهان خودداری از ائتلاف با دولت خانم ليونی شده اند.


حزب مذهبی «شاس» که هم پيمانی آن برای تشکيل دولت مهم است، اعلام کرد: خانم ليونی بايد قول دهد که در مذاکرات صلح با فلسطيني ها سرنوشت سياسی اورشليم، بیت المقدس، را مطرح نمی کند.


حزب ليکود که در سه سال اخير در اوپوزيسيون بوده، خواهان انتخابات سراسری است. در این صورت، مبارزه اصلی، ميان خانم ليونی با بنيامين نتانياهو خواهد بود.


XS
SM
MD
LG