لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

منوچهر متکی با سرکوزی در پاریس دیدار می کند


منوچهر متکی
منوچهر متکی
کاخ رياست جمهوری فرانسه اعلام کرده است که نيکلا سرکوزی، رئيس جمهوری اين کشور، چهارشنبه، در پاريس با منوچهر متکی، وزير خارجه ايران ديدار می ‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اين ديدار موضوع برنامه هسته ای ایران مطرح می شود.

خبرگزاری فرانسه نیز می افزاید که قرار است درخواست گروه ۱+۵ برای سرگيری مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران، در دیدار منوچهر متکی با آقای سرکوزی مطرح شود.

نيکلا سرکوزی بارها گفته است که به هيچ وجه نبايد اجازه داد ايران به سلاح هسته ای دست يابد.

رویترز می افزاید که آقای سرکوزی روز شنبه با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در پاريس ملاقات کرده و با او درباره برنامه هسته ای ايران گفتگو می کند. باراک اوباما روزهای شنبه و يکشنبه آينده درپايان سفرش به مصر ، به آلمان و فرانسه می رود.

واشينگتن اعلام کرده که آمریکا خواهان بازگشت ايران به ميز مذاکره با کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای اين کشور است.

ايان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نیز حدود یک ماه پیش گفت: «سياست ها تغيير کرده است. ما بر سر ميز مذاکرات ۱+۵ با ايران حاضر خواهيم شد.»

رئیس جمهوری آمریکا، اواسط فروردین‌ماه اعلام کرد: «ما از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به شرط بازرسی‌های دقیق حمایت می‌کنیم.»

منوچهر متکی نیز پیشتر گفته بود که «اوباما از زمان روی کار آمدن ديدگاه‌هايی را مطرح کرده است و در ادبياتی که به کار می‌برد شاهد تغييراتی نسبت به دولت پيشين آمريکا هستيم، اما بايد حرف‌های گفته شده قالب‌های عملی خود را پيدا کند.»

آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، می‌کوشند تا در مذاکرات خود به راه حلی برای مناقشه بر سر فعالیت هسته‌ای ایران دست يابند.
XS
SM
MD
LG