لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

«مانع قانونی برای ریاست جمهوری مشرف وجود ندارد»


دادگاه عالی پاکستان، روز دوشنبه اعلام کرد که هيچ مانعی برای اين که پرويز مشرف، یک دوره جدید ریاست جمهوری را آغاز کند، وجود ندارد.
دادگاه عالی پاکستان، روز دوشنبه اعلام کرد که هيچ مانعی برای اين که پرويز مشرف، یک دوره جدید ریاست جمهوری را آغاز کند، وجود ندارد.

دادگاه عالی پاکستان، که بسياری از اعضای آن به تازگی از سوی رييس جمهوری پاکستان، منصوب شده اند، روز دوشنبه اعلام کرد که هيچ مانع قانونی برای اين که پرويز مشرف، پنج سال ديگر، به عنوان يک رييس جمهوری غير نظامی انجام وظيفه کند، وجود ندارد.


این اقدام دادگاه عالی جدید با اعتراض مخالفان آقای مشرف روبرو شده و آنها گفته اند که تصميم گيری دادگاه عالی پاکستان که اعضای مستقل آن توسط ژنرال مشرف برکنار شده اند، هيچ اعتباری ندارد.


ژنرال مشرف، روز سوم نوامبر گذشته، پس از اعلام وضعيت فوق العاده، اکثر قضات دادگاه عالی پاکستان را در خانه هايشان محبوس کرده و گروهی از قضات متمايل به خود را برای پست های مشابه منصوب کرده است.


برقراری وضعيت فوق العاده، در آستانه اعلام نظر مهم ديوان کشور پاکستان انجام گرفت. قرار بود ديوان عالی این کشور، رای خود را در باره تاييد يا رد پيروزی پرويز مشرف در انتخابات اخير رياست جمهوری، اعلام کند.


در همين حال، عمران خان، از رهبران مخالف پرویز مشرف و ستاره سابق تیم کريکت پاکستان، روز دوشنبه اعتصاب غذای خود را در زندانی در لاهور آغاز کرده است.


جميما خان، همسر سابق عمران خان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که تصميم اين رهبر مخالف برای اعتصاب غذا جدی است و وی خواستار آن است که قاضی های برکنار شده توسط ژنرال مشرف به پست های خود در دادگاه عالی پاکستان بازگردند.


آمریکا به پرویز مشرف فشار وارد آورده است تا حالت فوق العاده را لغو کند و زندانیان سیاسی را آزاد کند اما وی این درخواست را رد کرده است.


آقای مشرف اعلام کرده که حالت فوق العاده برای برگزاری انتخابات عمومی پارلمانی اين کشور که قرار است روز هشتم ژانويه سال آينده انجام شود، ضروری است.


ژنرال مشرف، روز دوشنبه، از مخالفان خود خواست تا انتخابات پارلمانی را تحریم نکرده و در آن شرکت کند.


در همين حال اعلام شد که قرار است رییس جمهوری پاکستان روز سه شنبه آينده به عربستان سعودی سفر کند و با ملک عبدالله، رهبر این کشور گفت و گو نماید.


برخی از ناظران گمانه زنی می کنند که پرويز مشرف در اين سفر با نواز شريف، نخست وزير سابق اين کشور، که از سال ۱۹۹۹، يعنی پس از کودتای مشرف در عربستان سعودی زندگی می کند، مذاکره خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG