لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

ایران مصالحه در اجلاس «ان پی تی» را پذیرفت


رییس هيات شرکت کننده ايرانی در اجلاس ان پی تی در سخنانی ابراز اميدواری کرده که انعطاف تهران با رفتاری متقابل از سوی ساير هيات ها مواجه شود.
رییس هيات شرکت کننده ايرانی در اجلاس ان پی تی در سخنانی ابراز اميدواری کرده که انعطاف تهران با رفتاری متقابل از سوی ساير هيات ها مواجه شود.

ایران روز سه شنبه هشتم مه اعلام کرد که با پيشنهاد هيات آفريقای جنوبی در اجلاس مقدماتی بازبينی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، ان پی تی، کشور حاضر موافقت کرده است.


ايران از نخستين روز آغاز اجلاس در ۳۰ آوريل با عبارت «پايبندی کامل اعضا به پيمان ان.پی.تی» که در دستور کار پيشنهاد شده بود مخالفت کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ايران از اين بيم داشت که با قبول اين دستورکار به دليل عدم قبول درخواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی هدف انتقادهای شديد قرار گيرد.


آفريقای جنوبی پيشنهاد داد که به جای عبارت «پايبندی کامل اعضا به پيمان ان.پی.تی» عبارت «مفاد معاهده» ان پی تی بايد از سوی کشورها رعايت شود در دستور کار نوشته شود.


ايران پيشنهاد آفريقای جنوبی را در ميان شگفتی ديگر شرکت کنندگان پذيرفت و به بن بست اين اجلاس پايان داد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اصغر سلطانيه رييس هيات شرکت کننده ايرانی در این اجلاس در سخنانی ابراز اميدواری کرد که اين انعطاف با رفتاری متقابل از سوی ساير هيات ها مواجه شود به نحوی که امکان پرداختن به دستور جلسه اين نشست را فراهم کند.


کريستوفر فورد، رييس هيات نمايندگان آمريکا، گفت واقعا جای تاسف است که برخورد ايران موجب شده تا اين حد مذاکرات به عقب بيافتد و ما به نقطه شروع برگرديم.


روز دوشنبه، ۳۰ آوريل، نمايندگان حدود ۱۸۸کشور امضا کننده پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در وين، پايتخت اتريش، تشکيل جلسه دادند تا به مدت نزديک به دو هفته به بررسی دستور کار اجلاس دوره ای بررسی کامل ان پی تی در سال ۲۰۱۰ بپردازند.


آخرين اجلاس «ان پی تی» در ماه می سال ۲۰۰۵ برگزار شد که به دليل اختلاف نظر بين کشورهای غير متعهد و قدرت های هسته ای به جايی نرسيد.


XS
SM
MD
LG