لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

راسموسن به عنوان دبیر کل ناتو انتخاب شد


 اندرس فوگ راسموسن
اندرس فوگ راسموسن
اندرس فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک، روز شنبه، به اتفاق آرای اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به عنوان دبير کل اين سازمان انتخاب شد.

نخست وزير دانمارک که از سال ۲۰۰۱ در راس دولت ائتلافی اين کشور قرار دارد، از طرفداران «جنگ عليه تروريسم» جرج بوش، رئيس جمهوری سابق آمريکا، محسوب می شد.

ترکيه پيشتر اعلام کرده بود که با انتخاب آقای راسموسن به عنوان ديبرکل ناتو مخالفت کرده بود چرا که در ماجرای انتشار چندين کاريکاتور از پيامبر اسلام در روزنامه های دانمارکی، به اصل آزادی بيان اشاره کرده و حاضر به عذرخواهی نشده بود.

این موضعگيری ترکيه مورد انتقاد برخی از مقامات غربی قرار گرفته و اُلی رِن، کميسر توسعه اتحاديه اروپا، در اين مورد گفت: « اين موضع ترکيه بدون ترديد پرسش هايی را درباره ميزان پذيرش ارزش های اروپايی همچون آزادی بيان توسط ترکيه، در ذهن کشورها و شهروندان اتحاديه اروپا ايجاد می کند.»

اندرس فوگ راسموسن، ۵۶ ساله، از سياستمداران با تجربه دانمارک محسوب می شود. وی موفق شده ائتلافی ميان حزب ليبرال و محافظه کاران را در سه انتخابات عمومی به پيروزی برساند.

آقای راسموسن در سال ۱۹۷۸ برای نخستين بار به عنوان نماينده پارلمان دانمارک انتخاب شد.

وی اخيرا اعلام کرد که دانمارک با اتحاديه اروپا در برخی از مسايل اختلاف نظر دارد و اين کشور يورو را به عنوان واحد پول جديد خود نمی پذيرد.

دولت ائتلافی راسموسن از سوی حزب مردم دانمارک نیز که خواستار سختگيری بيشتر در مورد قوانين مهاجرت شده، حمايت می شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، لارس لوک راسموسن وزير دارايی دانمارک احتمالا جايگزين نخست وزير دانمارک می شود.
XS
SM
MD
LG