لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

اجلاس دو روزه سران اوپک در عربستان سعودی


۱۲عضو اوپک از جمله ایران و عراق در این اجلاس شرکت دارند.
۱۲عضو اوپک از جمله ایران و عراق در این اجلاس شرکت دارند.

اجلاس دو روزه کشورهای صادر کننده نفت – اوپک - روز شنبه ۱۷ نوامبر، در رياض پايتخت عربستان سعودی آغاز می شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، عبدالله البدری، دبير کل اوپک، روز جمعه گذشته به خبرنگارن گفت که پيشنهاد ايران و ونزوئلا، در مورد تاکيد بر اين موضوع که کاهش ارزش دلار تاثير منفی بر اقتصاد توليدکنندگان نفت داشته، در بيانيه پايانی اجلاس، ذکر نخواهد شد.


وی افزود: «بله ما نگرانيم ولی اين بحثی است که ما بين خودمان می کنيم و اين اولين بار نيست که اين موضوع مطرح شده است.»



منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، پيشتر گفته بود که ايران و ونزوئلا قصد دارند که در بيانيه پايانی، تضعيف ارزش دلار مورد توجه قرار بگيرد.


ارزش دلار در مقابل ارزش ارزهای اصلی جهان مانند يورو به شدت کاهش ياقته است و اين امر قدرت خريد کشورهای عضو اوپک را تضعيف کرده است.


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، بر خلاف تقاضای ایران و ونزوئلا گفت که موضوع کاهش ارزش دلار نبايد در بيانيه پايانی ذکر شود و بحث در مورد اين مساله بايد به «نهادها و طرفين ذیصلاح» سپرده شود. وی توضيح بيشتری در مورد اين «نهادها و طرفين ذیصلاح» نداد.


ایران که دومین فروشنده مهم نفت در میان اعضای اوپک است، بيش از۸۰ درصد از نفت خود را با واحدهای پولی یورو و ین ژاپن معامله می کند، ولی کشورهای ديگر اوپک همچنان به دلار نفت خود را می فروشند.


موضوعات مورد بحث اجلاس اوپک عبارت است از نقش انرژی در کشورهای در حال توسعه، گرمايش زمين و ذخاير نفتی در دراز مدت.


  • تا سال ۲۰۱۴ اگر چه توليد کشورهای عربستان سعودی، نيجريه و آنگولا می تواند افزايش پيدا کند ولی توليد نفت کشورهای دیگر مانند ايران، اندونزی و ونزوئلا کاهش خواهد يافت.
یک مسئول سابق نفت عربستان

قیمت نفت در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ دلار است و کشورهای مصرف کننده به اعضای اوپک فشار می آورند تا تولید نفت خود را افزایش دهند، ولی اعضای اوپک اعلام کرده اند که در مورد این موضوع در اجلاس آتی اوپک که در ماه آینده در ابوظبی برگزار می شود، بحث خواهند کرد.


۱۲عضو اوپک از جمله ایران و عراق در این اجلاس شرکت دارند.


کاهش تولید نفت ایران در آینده


در همين حال، به گزارش روزنامه فرانسوی زبان لوموند، اخيرا، ساداد الحسينی، از مسئولين بلندپايه سابق نفت عربستان سعودی، در کنفرانس «پول و نفت» در لندن گفته است که آينده «طلای سياه» تاريک است.



به گزارش اين روزنامه چاپ پاريس، وی که در مقابل مديران شرکت های بزرگ نفتی سخن می گفت، اعلام کرد که در مورد ذخاير موجود نفتی اغراق شده است و فقط يک چهارم از اين ذخاير قابل استخراج است.


وی افزود تا سال ۲۰۱۴ اگر چه توليد کشورهای عربستان سعودی، نيجريه و آنگولا می تواند افزايش پيدا کند ولی توليد نفت کشورهای دیگر مانند ايران، اندونزی و ونزوئلا کاهش خواهد يافت.


آقای الحسينی گفت که قيمت نفت رو به افزايش خواهد رفت، چون تقاضا بسيار بيشتر از عرضه خواهد بود.


وی افزود هر چه سريعتر ما بفهميم که استخراج نفت نمی تواند به طور دائمی افزايش پيدا کند، سريعتر به دنبال منابع انرژی جایگزین خواهيم بود و از «تراژدی هايی مانند اشغال عراق» اجتناب خواهيم کرد.


XS
SM
MD
LG