لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

پرویز مشرف از مقام نظامی خود استعفا کرد


پرویز مشرف روز پنج شنبه به عنوان رییس جمهوری پاکستان سوگند یاد می گند.
پرویز مشرف روز پنج شنبه به عنوان رییس جمهوری پاکستان سوگند یاد می گند.

پرويز مشرف، حاکم نظامی پاکستان روز چهارشنبه، ۲۸ نوامبر، و یک روز پیش از سوگند یاد کردن به عنوان رییس جمهوری از فرماندهی ارتش اين کشور استعفاء کرد.


گزارش ها حاکی است که آقای مشرف طی مراسمی در يک پادگان نزديک به اسلام آباد، پايتخت پاکستان، رياست ارتش را به ژنرال اشفق کيانی سپرد.


وی در سخنرانی خود خطاب به نيروهای نظامی اين کشور گفت: «شما نجات دهنده پاکستان هستيد. من به اين ارتش افتخار می کنم. من ديگر رييس ارتش نخواهم بود ولی قلبم با شما است.»


آقای مشرف متعهد شده است تا نهم ژانويه سال آينده، انتخابات پارلمانی پاکستان را برگزار کند، ولی بسياری از گروه های مخالف اعلام کرده اند که اين انتخابات را تحریم خواهند کرد.


کناره گيری پرویز مشرف از رياست ارتش، يکی از درخواست های اصلی مخالفان سیاسی وی بود و احتمال دارد که اقدام روز چهارشنبه او به تحریم انتخابات پارلمانی پاکستان توسط اپوزيسيون پايان دهد.


  • «شما نجات دهنده پاکستان هستيد. من به اين ارتش افتخار می کنم. من ديگر رييس ارتش نخواهم بود ولی قلبم با شما است.»
پرویز مشرف خطاب به ارتش پاکستان

نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان، که پيشتر اعلام کرده بود انتخابات پارلمانی پاستان را تحریم می کند، اعلام کرد:« تصميم پرويز مشرف برای کناره گيری از ارتش بسياری از چيزها را تغيير می دهد و من فقط در صورتی انتخابات را تحریم می کنم که تمامی احزاب اپوزيسيون چنين تصميمی بگيرند.»


نواز شريف، سياستمدار محافظه کار پاکستانی که روز يکشنبه گذشته، پس از هشت سال تبعيد به پاکستان بازگشت روابط نزدیکی با احزاب مذهبی دارد.


وضعیت فوق العاده


يکی از مقامات ارشد دولت پاکستان که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «پرويز مشرف می خواهد به وضعيت فوق العاده در کشور پيش از انتخابات ماه ژانويه پايان دهد ولی هنوز در حال بررسی گزينه های موجود است.»


اين مقام پاکستانی افزود که پرویز مشرف می خواهد به وضعيت فوق العاده پايان دهد ولی هنوز تصميم نگرفته چه زمانی دست به اين اقدام بزند.


رشيد قريشی، سخنگوی رياست جمهوری نيز اعلام کرد که آقای مشرف روز پنجشنبه پيامی تلويزيونی برای مردم پاکستان خواهد فرستاد. وی جزييات بيشتری در مورد اين پيام ارائه نکرد.


پرويز مشرف روز سوم نوامبر سال جاری با اعلام شرايط فوق العاده در پاکستان، قانون اساسی را به حالت تعليق در آورد. وی دليل اجرای حالت فوق العاده را شرايط ويژه حاکم بر کشور و رشد اسلامگرايان افراطی مطرح کرده است.


اما مخالفان او می گويند که ژنرال مشرف حالت فوق العاده را با هدف ابقای خود در سمت رياست جمهوری برای يک دوره ديگر به اجرا گذاشته است.


XS
SM
MD
LG