لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

آمریکا و آلمان خواهان لغو حبس خانگی بی نظیر بوتو شدند


پليس منزل مسکونی بی نظير بوتو را در شهر اسلام آباد محاصره کرده است
پليس منزل مسکونی بی نظير بوتو را در شهر اسلام آباد محاصره کرده است

آمريکا و آلمان روز جمعه نهم نوامبر از ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان خواستند که به حبس خانگی بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين اين کشور پايان دهد و ديگر فعالان سياسی را آزاد کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردن جاندرو سخنگوی شورای امنيت کاخ سفيد گفت:«ما همچنان نگران وضعيت فوق العاده و معلق شدن آزادی های اوليه در پاکستان هستيم و از مقامات پاکستانی می خواهيم که هرچه زودتر قانون اساسی را به اجرا گذارند و به وضعيت دمکراتيک بازگردند.»


در همین حال، ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت خانگی بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين پاکستان، اعضای پارلمان آلمان نيز بازداشت فعالان سياسی و حقوقدانان پاکستان را محکوم کردند.


والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان را ضربه ای سنگين به دمکراسی در اين کشور و تهديدی برای ثبات آن در دراز مدت دانست.


او همچنين گفت که آلمان در صدور سلاح به پاکستان بازنگری می کند و کمک های اقتصادی خود را محدود به طرح هايی خواهد کرد که در جهت منافع مردم است.


پليس پاکستان صبح روز جمعه با صدور قراربازداشت خانگی يک ماهه برای بی نظير بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان، مانع از خروج او از خانه اش در اسلام آباد شد.


به گزارش خبرگزاری ها، پليس ضد شورش، همراه با خودروهای زرهی، منزل مسکونی بی نظير بوتو را در شهر اسلام آباد محاصره کرد و برخی از مقامات از حبس خانگی وی خبر داده اند.


براساس گزارش ها، اين اقدام برای بازداشتن حدود پنج هزار نفر از طرفداران بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان و رهبر بزرگ ترين حزب مخالف دولت از برگزاری تظاهرات اعتراضی عليه وضعيت فوق العاده حاکم بر اسلام آباد انجام شده است.


هواداران بی نظير بوتو که در اطراف منزل او تجمع کرده اند، کوشيدند سيم خاردارهايی را که پليس اطراف منزل او کشيده است، برچينند.


خانم بوتو که پيشتر مذاکراتی را برای تقسيم قدرت با پرويز مشرف آغاز کرده بود، بعد از اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان به جمع مخالفان دولت پيوسته و ازطرفداران خود خواسته که به جمع معترضين بپيوندند.


حزب مردم پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که روز جمعه، دراعتراض به اعلام وضعيت فوق العاده، در راولپندی تظاهرات می کند. دولت نيز گفت که مانع از برگزاری چنين تظاهراتی خواهد شد.

روز پنج شنبه، حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظير بوتو اعلام کرد که صد ها تن از اعضای اين حزب، به ويژه در ايالت پنجاب بازداشت شده اند.

در همين حال، شهردار شهر راولپندی روز جمعه اعلام کرد کرد که گزارش هايی مبنی بر آمادگی برای انجام حدود شش تا هفت حمله انتحاری در جريان تظاهرات طرفداران خانم بوتو دريافت کرده است.


XS
SM
MD
LG