لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

«ایران، نگرانی مشترک اعراب و اسراییل»


نظر سنجی نشان می دهد که يک ايران مجهز به سلاح هسته ای نيز نگرانی اصلی بسياری از مردم هم در منطقه خاورميانه و هم در آمريکا است.
نظر سنجی نشان می دهد که يک ايران مجهز به سلاح هسته ای نيز نگرانی اصلی بسياری از مردم هم در منطقه خاورميانه و هم در آمريکا است.

مرکز پژوهشی «پو گلوبال»، چهارشنبه، ۲۸ نوامبر، نظر سنجی را منتشر کرده است، که نشان می دهد مردم کشورهای مختلف از جمله آمريکا، اسراييل، مصر، کويت و ايران را به صورت تهديدی جدی می نگرند.


مرکز پژوهشی «پو گلوبال» می نويسد که آيا تهديد ايران می تواند کشورهای عربی و اسراييل را به سوی مذاکرات صلح سوق دهد؟


به نوشته اين مرکز پژوهشی، از دلايل اصلی حضور کشورهای عربی و اسراييل در کنار يکديگر، در کنفرانس «صلح خاورميانه»، تهديد مشترکی است که ايران نام دارد.


به نوشته «پو گلوبال»، اگر چه اکثر کشورهای عربی اسراييل و آمريکا را تهديد اصلی عليه خود می دانند ولی مردم بسياری از اين کشورها با اسراييلی ها و آمريکايی ها در مورد خطر در حال افزايش ايران نگرانند.


اين مرکز پژوهشی می افزاید، بيش از نيمی از کويتی ها (۵۲ درصد)، ۴۶ درصد از اردنی ها، ۴۲ درصد لبنانی ها و ۲۷ درصد مصری ها، ايران را از تهديد های مهم برای کشورشان می دانند.


در همين حال ۶۵ درصد از اسراييلی ها، ايران را مهمترين تهديد دانسته اند. اسراييلی ها پس از ايران، حزب الله لبنان و گروه اسلام گرای فلسطينی حماس را به عنوان تهديد نام برده اند.


نظر سنجی نشان می دهد که يک ايران مجهز به سلاح هسته ای نيز، نگرانی اصلی بسياری از مردم هم در منطقه خاورميانه و هم در آمريکا است.


حدود ۹۰ درصد از آمريکايی ها و اسراييلی ها معتقدند که ايران دارای بمب اتمی، تهديدی بسيار جدی برای کشورشان است.


مردم زيادی نيز در کشورهای مسلمان ايران اتمی را تهديد جدی برای امنيت کشورشان می دانند. ۷۰ درصد کويتی ها، ۶۳ درصد لبنانی ها، ۵۹ درصد مردم ترکيه و ۴۹ درصد از مردم مصر از ايران اتمی بيم دارند.


پو گلوبال:«مردم زيادی نيز در کشورهای مسلمان ايران اتمی را تهديد جدی برای امنيت کشورشان می دانند. ۷۰ درصد کويتی ها، ۶۳ درصد لبنانی ها، ۵۹ درصد مردم ترکيه و ۴۹ درصد از مردم مصر از ايران اتمی بيم دارند.»

بسياری از صاحبنظران می گويند که نگرانی مشترک بين کشورهای عربی، اسراييل و آمريکا موجب می شود که گفت و گو های صلح بين اسراييل و فلسطين پيشرفت کند.


مارتين اينديک، سفير سابق آمریکا در اسراييل، در اين مورد می گويد که بهترين عاملی که بر روی مذاکرات صلح تاثیر می گذارد، همين جمله معروف است که«دشمن دشمن من، دوست من است.»


۴۴ در صد مردم آمريکا نيز، ايران را مهمترين خطر برای اين کشور می دانند. عراق با ۳۱ درصد و چين با ۲۵ درصد در رده های بعدی کشورهای خطرناک برای آمريکا به شمار می آيند.


تردید در مورد صلح فلسطين –اسراييل


بدبينی در مورد روابط اسراييل و فلسطين، نقطه مشترک اکثر مردم خاورميانه است. بيش از هفتاد در صد از فلسطينی ها مصری ها، اردنی ها و کويتی ها معتقدند که حقوق مردم فلسطين تا زمانی که اسراييل وجود دارد رعايت نخواهد شد.


اکثريت سنی ها و مسيحيان لبنان، معتقدند که دو کشور فلسطين و اسراييل می توانند در کنار هم وجود داشته باشند ولی فقط ۱۶ درصد از شيعيان لبنان به چنين موردی معتقدند.


اسراييلی ها بر خلاف اعراب در مورد اين موضوع خوشبين هستند. ۶۱ درصد از اسراييلی ها معتقدند که هم اسراييل می تواند وجود داشته باشد و هم فلسطينی ها به حقوقشان برسند.


کشورهای غربی نيز مانند اسراييلی ها در اين مورد خوشبين هستند ولی در چهار سال گذشته چنين خوشبينی کاهش يافته است.


به عنوان مثال ۷۱ در صد بريتانيايی ها در سال ۲۰۰۳ و ۶۵ درصد ايتاليای ها در سال ۲۰۰۳ چنين فکر می کردند. در سال ۲۰۰۷ اين رقم برای اين دو کشور به ترتيب به ۶۰ و ۴۸ درصد کاهش يافته است.


XS
SM
MD
LG