لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۲

« طرح ترور پوتين در تهران»


در گذشته نیز مقامات روسی دستکم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتین در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.
در گذشته نیز مقامات روسی دستکم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتین در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.

يکی از سخنگويان کرملين روز يکشنبه، ۱۴ اکتبر، اعلام کرد که به ولادیمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، اطلاع داده شده است که عده ای در صدد ترور وی در تهران هستند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين سخنگوی دولت روسيه توضيحات بيشتری در اين مورد نداد ولی خبرگزاری اينترفکس اعلام کرد که طرح ترور رييس جمهوری روسيه توسط «تروريست هايی که برای عمليات انتحاری تعليم ديده اند»، برنامه ريزی شده است.


ولاديمير پوتين، روز دوشنبه پس از ملاقات با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر به ايران سفر می کند.


در گذشته نیز مقامات روسی دست کم دو بار از طرح های شکست خورده برای ترور آقای پوتین در سفرهای خارجی، گزارش داده اند.


مقامات امنيتی اوکراين در اوت سال ۲۰۰۰ گزارش دادند که عمليات ترور ولادیمير پوتين را با شکست مواجه کردند.


در گذشته نیز مقامات روسی دستکم دو بار از «طرح های شکست خورده ترور» آقای پوتین در سفرهای خارجی گزارش داده اند.

در سال ۲۰۰۱ مقامات روسی اعلام کردند که نيروهای امنيتی آذربايجان موفق شدند که طرح ترور رييس جمهوری روسيه در باکو را کشف و خنثی کنند.


مقامات روسيه هر دو طرح ترور را به جدايی طلبان چچن ربط داده اند.


وزارت امور خارجه ایران گزارش خبرگزاری اینترفکس را «بی اساس» خوانده است.


سفری مهم


اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر از روز سه شنبه در تهران برگزار می شود و در آن رهبران کشورهای آذربايجان، روسيه، قزاقستان و ترکمنستان به همراه ايران حضور دارند تا درباره مسائل مختلف پيرامون رژيم حقوقی اين دريا به گفت وگو بنشينند.


از زمان فروپاشی اتحاد جماهير شوروی تاکنون روسيه به يکی از مهمترين شرکای ايران و حاميان اين کشور در مقابل فشارهای آمريکا و اسراييل تبديل شده است.


اين سفر به ولاديمير پوتين امکان می دهد تا در حاشيه اين اجلاس با مقامات جمهوری اسلامی ديدار و درباره روابط دوجانبه و موضوعات حاد بين المللی از جمله برنامه اتمی ايران مذاکره نمايد.


ديميتری پشکوف، معاون سخنگوی کاخ کرملين گفته است: « سفر ولايمير پوتين به ايران برای نشان دادن اهميت ادامه ديپلماسی ( درباره برنامه اتمی ايران) است.»


پوتين پيشتر اعلام کرده بود که از حق ايران برای دستيابی به انرژی اتمی حمايت می کند ولی ايران مجهز به سلاح هسته ای قابل تحمل نيست. به نظر می رسد که در سفر روز دوشنبه به تهران، وی بار ديگر بر اين موضوع تاکيد کرده و خواستار مصالحه ايران با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی خود شود.


روسيه هم اکنون در حال تکميل نيروگاه هسته ای بوشهر است و به رغم گذشت سال ها از تعهد مسکو به اتمام اين پروژه و تحويل آن به ايران روند ساخت اين نيروگاه متوقف شده است.


XS
SM
MD
LG