لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

«بهترین راه برای جلوگیری از جنگ، گفت و گو با ایران است»


شيخ حمد بن جاسم گفته است که «گفت و گوی صريح با تهران برای ثبات منطقه حياتی است.» (عکس: AFP)
شيخ حمد بن جاسم گفته است که «گفت و گوی صريح با تهران برای ثبات منطقه حياتی است.» (عکس: AFP)

شيخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزير قطر، روز دوشنبه اعلام کرد که بهترين راه برای جلوگيری از يک جنگ ديگر در منطقه، گفت و گوی کشورهای عربی حاشیه خليج فارس با ايران است.


نخست وزير قطر با اشاره به بحران هسته ای ايران به خبرنگاران در دوحه گفت: «گفت و گوی صريح با تهران برای ثبات منطقه حياتی است.»


وی افزود:« اگر برنامه هسته ای ايران صلح آميز باشد کشورهای منطقه می توانند از آن استفاده کنند. اگر برنامه هسته ای ايران نظامی است ما بايد از اهداف آن آگاه شويم و بپرسيم که آيا چنین برنامه ای عليه کشورهای ماست.»


شيخ حمد بن جاسم همچنين افزود: تلاش های آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ايران، کليدی اساسی برای فهميدن اهداف اين برنامه است.


  • «تلاش های آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ايران، کليدی اساسی برای فهميدن اهداف اين برنامه است.»
نخست وزير قطر

آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود درباره برنامه اتمی ايران در ماه فوريه تاکيد کرده است:«تحقيقات (تسليحاتی کردن برنامه) مسئله ای است که موجب نگرانی جدی است و برای ارزيابی احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران حياتی است.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين تصريح کرده است: «به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که ثابت کند ايران در صدد توليد سلاح اتمی نيست.»


نخست وزیر قطر در بخش دیگر از سخنان خود همچنين در مورد برخی تلاش های بين المللی برای يک «ماجراجويی جديد نظامی» در منطقه هشدار داد.


وی به این ماجراجویی ها هیچ اشاره نکرد.


منطقه خليج فارس در ۲۷ سال گذشته صحنه جنگ های مختلفی بوده است که طولانی ترین آنها جنگ هشت ساله میان ايران و عراق بين سال های ۸۸-۱۹۸۰ ميلادی بوده است.


اشغال کويت توسط عراق که منجر به حمله نيروهای بين المللی تحت رهبری آمريکا در سال ۱۹۹۱ به عراق شد و همچنین حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ سبب شده تا این منطقه همواره شاهد درگیری و خشونت های پی در پی باشد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، کشورهای عربی خليج فارس، چندان تمايلی به تحريم و بايکوت کردن ايران از خود نشان نداده اند و برخی از آنها در حال گسترش روابط خود با اين کشور هستند.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی در ۲۷ فوريه برای مذاکراتی دو روزه برای ملاقات با مقامات ايران به تهران سفر کرد.


XS
SM
MD
LG