لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۰

«نباید عده ای سرخود درباره برنامه هسته ای، مذاکره کنند»


احمدی نژاد گفت که ايران حاضر نيست درباره «حقوق مسلم هسته ای» خود با «قدرت های بزرگ» مذاکره کند.
احمدی نژاد گفت که ايران حاضر نيست درباره «حقوق مسلم هسته ای» خود با «قدرت های بزرگ» مذاکره کند.

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران، روز جمعه ۱۳ مهر ماه، پس از شرکت در راهپيمايی ضد اسراييلی «روز قدس» در دانشگاه تهران به اختلافات داخلی بر سر پرونده هسته ای اشاره کرده و گفت: «نبايد عده ای سر خود درخصوص موضوع هسته ای بخواهند احساس مسئوليت يا مذاکره کنند.»


آقای احمدی نژاد به صراحت از کسی نام نبرد، اما به نظر می رسد که اشاره وی به حسن روحانی، رييس پيشين هيئت مذاکره کننده ايرانی در پرونده اتمی بود.


آقای روحانی، اخيرا در سفری به اروپا، با مقامات آلمانی گفت و گو کرد. قرار بود وی همچنين در این سفر، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز ديدار کند، اما پس از آنکه اين ديدار به دلايل ناگفته لغو شد، دو طرف تلفنی با يکديگر صحبت کردند.


اين اقدام آقای روحانی با انتقاد گروه های اصولگرای حامی محمود احمدی نژاد در ايران روبه رو شد، اما آقای روحانی نيز پس از بازگشت در ديدار با مديران مسئول روزنامه ها، از سفر و عملکرد خود دفاع و متقابلا انتقادهايی را متوجه مسئولان فعلی در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی کرد.


آقای احمدی نژاد، در تازه ترين موضع گيری در برابر منتقدان خود گفت: «عده ‌ای سر خود می ‌روند و می ‌گويند كه می ‌خواهند مذاكره كنند و دشمنان نيز چون در بن‌ بست قرار گرفته ‌اند از آن‌ ها استقبال می ‌كنند و می ‌خواهند دستاويزی را برای خروج خود از بن ‌بست پيدا كنند.»


وی همچنین گفت که ايران حاضر نيست درباره «حقوق مسلم هسته ای» خود با «قدرت های بزرگ» مذاکره کند.


محمود احمدی نژاد در سخنرانی پيش از خطبه های نماز جمعه گفت: «ما ديگر حاضر نيستيم در صحنه سياسی در مورد حق مردم ايران در مورد انرژی هسته ای مذاکره کنيم و قدرت های بزرگ بايد اين موضوع را بدانند.»


  • «عده ‌ای سر خود می ‌روند و می ‌گويند كه می ‌خواهند مذاكره كنند و دشمنان نيز چون در بن‌ بست قرار گرفته ‌اند از آن‌ ها استقبال می ‌كنند و می ‌خواهند دستاويزی را برای خروج خود از بن ‌بست پيدا كنند.»
محمود احمدی نژاد

اين سخنان آقای احمدی نژاد دو روز پس از آن بيان می شود که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با اشاره به استراتژی اين کشور در پرونده هسته ای کره شمالی، گفته بود: «کره شمالی می تواند الگويی برای حل بحران هسته ای ايران باشد.»


رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه تاکید کرده بود که در صورت توقف فعاليت های هسته ای حساس در ایران، امکان مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا وجود دارد.


این در حالی است که دولت فرانسه از اتحاديه اروپا خواسته است که تحريم های بيشتری را عليه ايران تصويب کند. بريتانيا نيز از پيشنهاد فرانسه حمايت کرده است.


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان که به عنوان سخنران اصلی نماز جمعه «روز قدس» سخن می گفت، تلاش های اخیر فرانسه را برای افزایش تحریم های ایران محکوم کرد.




«انتقال اسراییل به آلاسکا یا اروپا»


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود احمدی نژاد بخش مهمی از سخنانش را به آنچه وی «رابطه صيهونيسم و کشورهای غربی» می خواند اختصاص داد و گفت: «ايران و ملت های آزاد آماده کمک کردن به ملت های غربی هستند تا از سلطه حزب صيهونيست ازاد شوند.»


وی توضيح نداد که منظور وی از ملت های آزاد، کدام ملت ها هستند.



آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی، با هدف آنچه «حمایت از مردم فلسطین» نامیده شد، آخرین روز جمعه ماه رمضان را «روز جهانی قدس» نامگذاری کرد و هر سال به بهانه این نامگذاری، راه پیمایی دولتی بزرگی در سراسر ایران برپا می شود.

رییس جمهوری ایران خطاب به کشورهای غربی گفت: «ما فرض بر آن می گذاريم که آنها اسير صهيونيسم هستند و ما به آنها کمک می کنيم.»


آقای احمدی نژاد بار ديگر به هولوکاست اشاره کرد و گفت: «با طرح موضوعی به نام کوره های آدم سوزی، يک مظلوميت و يک محروميت برای يهوديان اروپا دست و پا کردند و به بهانه اين مظلوميت و آسيب ديدن برخی يهوديان در جنگ دوم جهانی و با موج يهود ستيزی، مقدمات تاسيس رژيم صهيونيستی را برپا کردند.»


وی افزود: «البته بعدها موضوع کشتار يهوديان را که بعد از جنگ دوم جهانی مطرح کردند، به نام هولوکاست نامگذاری کردند و اين موضوع را آنقدر مقدس کردند که از همه مقدسات عالم بالاتر ديدند.»


وی بار دیگر پیشنهاد انتقال اسراییل به آلاسکا یا اروپا را مطرح کرد.


آقای احمدی نژاد در گذشته با افسانه خواندن هولوکاست که در جريان آن ميليون ها يهودی در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی کشته شدند، خشم بسیاری از فعالان حقوق بشر و سیاستمدارن را در سراسر جهان برانگیخت.


آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی، با هدف آنچه «حمایت از مردم فلسطین» نامیده شد، آخرین روز جمعه ماه رمضان را «روز جهانی قدس» نامگذاری کرد و هر سال به بهانه این نامگذاری، راه پیمایی دولتی بزرگی در سراسر ایران برپا می شود.


XS
SM
MD
LG