لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۲

رایس: چین از تشدید تحریم ها علیه ایران حمایت کند


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه، ۲۶ نوامبر، از دولت چين خواست که از تلاش ايالات متحده، برای تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کنند.
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه، ۲۶ نوامبر، از دولت چين خواست که از تلاش ايالات متحده، برای تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کنند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه، ۲۶ نوامبر، از دولت چين خواست که از تلاش ايالات متحده، برای تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کند.


کاندوليزا رايس، روز دوشنبه ، با يانگ جيچی، وزير امور خارجه چين، در واشينگتن، در مورد ايران گفت و گو کرد.


به گزارش رويترز، شان مک کورمک ، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که خانم رايس در اين ديدار اعلام کرده است که «همه ما يک هدف را دنبال می کنيم و آن اين است که ايران نبايد به بمب اتمی دست يابد.»


سخنگوی وزير امور خارجه آمريکا افزود، که کاندوليزا رايس همچنين اعلام کرده است: «هم اکنون زمان آن فرا رسيده است که قطعنامه جديدی در شورای امنيت عليه برنامه هسته ای ايران به تصويب برسد.»


مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:«خانم رايس در اين ديدار اعلام کرده است که همه ما يک هدف را دنبال می کنيم و آن اين است که ايران نبايد به بمب اتمی دست يابد.»

شورای امنيت تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ولی تهران از اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.


آمريکا و برخی ديگر از کشورها قصد دارند تا سومين قطعنامه تحريمی عليه ايران را صادر کنند ولی دو کشور چين و روسيه، از اعضای دائمی شورای امنيت که حق وتو دارند، با تشديد تحريم ها مخالفند.


آقای مک کورمک افزود که پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل يعنی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، که موسوم به کشورهای گروه ۵+۱ هستند، به زودی در مورد ايران تشکيل جلسه خواهند داد.


وی افزود که آمريکا اميدوار است که چين در اين جلسه شرکت کند. شون مک کورمک افزود که خانم رايس ، چين را تشويق کرده که مانند يک سال و نيم گذشته، نقشی موثر در تهيه و تصويب قطعنامه عليه ايران ايفا کند.


چين در اواسط ماه نوامبر، از شرکت در جلسه ۵+۱ که قرار بود، تحريم های جديد عليه ايران را برگزار کند ، شرکت نکرد. چين عدم حضور خود را مشکل فنی اعلام کرد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. آمريکا و بسياری از کشورهای جهان ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه خود را توليد برق می داند.



XS
SM
MD
LG