لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

رایس: ایران، آلمان نازی نیست


خانم رایس، رفتار جامعه بين المللی در قبال برنامه هسته ای ايران را با آلمان نازی دهه سی قابل مقايسه ندانست.
خانم رایس، رفتار جامعه بين المللی در قبال برنامه هسته ای ايران را با آلمان نازی دهه سی قابل مقايسه ندانست.

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، در مصاحبه ای با روزنامه هاآرتص، چاپ اسراييل، هر گونه مقايسه ايران با آلمان نازی را رد کرد.


در این مصاحبه که روزدوشنبه ، ۱۹ فوریه، به چاپ رسیده، خانم رايس در مورد مقايسه ايران با آلمان نازی سال های سی ميلادی که «بنيامين نتانياهو»، رهبر اپوزيسيون اسرایيل، بارها به آن اشاره کرده، گفت که ما در سال ۱۹۳۸ نيستيم و ايران، آلمان نازی نيست.


وی رفتار جامعه بين المللی در قبال برنامه هسته ای ايران را با آلمان نازی دهه سی قابل مقايسه ندانست.


خانم رايس با اين حال رفتار ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و سياست های ايران را در مسیر مخالفت با برقراری صلح در منطقه خاورمیانه دانست.


وی گفت: ما به روشنی در مقابل کشوری هستيم که سياست هايی برخلاف منافع آمريکا و تمامی کشورهايی دنبال می کند که خواهان صلح در خاورميانه هستند.


وزير خارجه آمريکا در اين مصاحبه در مورد فعاليت های ايران در خاورميانه گفت: «ما می بينيم که ایرانی ها در عراق، به فعاليت هايی برای ايجاد بی ثباتی در این کشور ادامه می دهند که اين فعاليت ها، شامل انتقال تکنولوژی برای کشتن سربازان ما است.»


وی افزود: هم اکنون ايران برای به دست آوردن تکنولوژی هسته ای تلاش می کند که می تواند به ساختن بمب هسته ای بيانجامد.


خانم رايس گفت: به اضافه همه اين مسايل، اين کشور رییس جمهوری دارد که حرف هايی می زند که رييس جمهوری هيچ ملتی نبايد بگويد، مانند حذف اسراييل از نقشه جهان.


وی در مورد سياست های واشينگتن برای مهار برنامه هسته ای ايران گفت که تصويب قطعنامه شورای امنيت و تحريم ها عليه ايران برای دولت اين کشور يک شوک بود.


وزیر خارجه آمریکا، ديگر قدم های آمريکا برای مقابله با ايران را فرستادن کشتی های جنگی جديد به خليج فارس و هدف قرار دادن سيستم بانکی ايران نام برد.


خانم رایس که روز دوشنبه ميزبان گفت و گوهای سه جانبه در بيت المقدس با رهبران اسرایيلی و فلسطينی است، از دولت فلسطين خواست که اسرایيل را به رسميت بشناسد.


گروهای فلسطينی حماس و فتح اخيرا موافقت کردند که دولت وحدت ملی تشکيل دهند.


XS
SM
MD
LG