لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

رایس با مقامات ایرانی در کنفرانس کویت دیدار نمی کند


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا. عکس از خبرگزاری (ITAR-TASS).
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا. عکس از خبرگزاری (ITAR-TASS).

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که با مقامات ايرانی در کنفرانس همسايگان عراق، که سه شنبه آينده، در کويت برگزار می شود، ملاقات نمی کند.


خانم رايس در کنفرانس مطبوعاتی در واشينگتن گفت که وی از کشورهای عربی خواهد خواست تا روابط اقتصادی، ديپلماتيک و فرهنگی خود را با دولت عراق افزايش دهند تا به حفاظت عراق از «نفوذ شريرانه ايران» کمک کنند.


وی افزود:« ايران همسايه عراق است و در اين کشور نفوذ دارد، ولی عراق پيش از همه چيز يک کشور عربی است و حس ملی گرايی در اين کشور بسيار قوی است و کشورهای همسايه بايد به اين امر کمک کنند.»


وزير امور خارجه آمريکا افزود که عراق احتياج به حمايت بيشتر همسايگانش دارند و اين کشورها بايد سفارتخانه های خود را در بغداد بازگشايی کنند.


در کنفرانس همسايگان عراق، به جز کشورهايی که در همسايگی اين کشور قرار دارند، پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل نيز يعنی آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کانادا و ايتاليا شرکت می کنند تا در مورد چگونگی کمک به دولت عراق، برای ایجاد ثبات و امنیت گفت و گو کنند.


« عراق پيش از همه چيز يک کشوری عربی است و حس ملی گرايی در اين کشور بسيار قوی است و کشورهای همسايه بايد به اين امر کمک کنند.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا

وزير امور خارجه آمريکا افزود که وی با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، که قرار است در اين کنفرانس حضور داشته باشد، ديدار نمی کند.


به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آمریکا، بار ديگر تهران را به حمايت از شبه نظاميان شيعه در عراق متهم کرد و گفت:« ايران بايد دخالت در امور عراق را متوقف کرده و دولت این کشور را تضعيف نکند.»


ایران اتهامات آمریکا را رد کرد


سخنان خانم رایس در مورد دخالت تهران در عراق در حالی بيان می شود که هيئت نمايندگی ايران در سازمان ملل، روز پنجشنبه با انتشار بيانيه ای، اتهامات آمريکا در مورد حمايت اين کشور از شورشيان عراقی را رد کرده، و آنها را «بی پايه و اساس» خواند.


در اين بيانيه همچنین آمده است که «عراقی با ثبات و امنيت به نفع ايران است و اين کشور از بی ثباتی در عراق صدمه زيادی خواهد ديد.»


ديويد پترائوس فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق نيز اخيرا ايران را متهم کرد که از شبه نظاميان شيعه پشتيبانی می کند. جرج بوش رييس جمهوری آمريکا نيز در اوايل سال جاری ايران را متهم کرد که سلاح در اختيار تندروهای شيعه در عراق قرار می دهد.


هيئت نمايندگی ايران در سازمان ملل می گويد که «اين کشور از عراقی دمکراتيک دفاع می کند و آمريکا هيچ مدرکی برای ثابت کردن اتهاماتش عليه ايران ندارد.»


در اين بيانيه همچنين آمده است که ايران اقدامات متعددی برای بر قراری ثبات و وحدت ملی در عراق انجام داده و اين کشور حملات اخير به منطقه سبز بغداد را محکوم کرده است.


منطقه سبز بغداد که مقر سفارت آمريکا و برخی از ساختمان های دولتی است، اخيرا چند بار راکت باران شد. مقامات آمريکا شبه نظاميان شيعه را مسئول اين کار دانستند.


XS
SM
MD
LG