لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

شولتی: «توافق ایران و آژانس بسیار محدود است»


گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، گفت که آمریکا، کماکان خواستار تصویب سومین قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است.
گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، گفت که آمریکا، کماکان خواستار تصویب سومین قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است.

یک مقام ارشد آمریکایی در واکنش به توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت که این توافق، بسیار محدود است و به آژانس، اجازه نمی دهد تا بازرسی های گسترده ای از تاسیسات اتمی ایران به عمل آورد.


گریگوری شولتی، سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در وین، مقر این آژانس گقت: «البته ما از هر گونه پیشرفتی برای حل بحران هسته ای ایران استقبال می کنیم ولی ایران باید از بازیچه قرار دادن بازرسان دست بردارد و پروتکل الحاقی را به اجرا بگذارد.»


ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه، سی مرداد ماه اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


با این حال گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، گفت که آمریکا، کماکان خواستار تصویب سومین قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است.


وی یادآور شد رهبران ایران اعلام کرده اند که در صورت تحریم های جدید شورای امنیت علیه ایران، همکاری خود را با آژانس کاهش خواهند داد. آقای شولتی افزود که ایالات متحده به فعالیت خود برای تصویب سومین قطعنامه تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران ادامه می دهد.


طبق پروتکل الحاقی پيمان منع توليد سلاح های اتمی، بازرسان آژانس می توانند سر زده از تاسیسات هسته ای ایران بازرسی کنند.


به گزارش خبرگزاری رویترز سفیر آمریکا در وین به خبرنگاران گفت: «اگر رهبران ایران واقعا می خواهند که دنیا به آنها اعتماد کند باید بدون پیش شرط و به صورت کامل فعالیت هایی را که موجب نگرانی جهان است را به حالت تعلیق در آورند.»


گریگوری شولتی گفت: «ایران باید غنی سازی و فعالیت های راکتورهای آب سنگین را به تعلیق در آورد. ساختن بمب اتمی احتیاج به این فعالیت ها دارد و نه پروژه های صلح آمیز.»


توافق ایران و آژانس


گریگوری شولتی:«اگر رهبران ایران واقعا می خواهند که دنیا به آنها اعتماد کند باید بدون پیش شرط و به صورت کامل فعالیت هایی را که موجب نگرانی جهان است را به حالت تعلیق در آورند.»

اولی هاينون، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی و جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران، پس دو روز مذاکره در تهران اعلام کردند که بر سر یک جدول زمانی برای شفاف سازی درباره برنامه هسته ای ایران به توافق رسیده اند.


آقای هاينونن گفت: «اکنون برنامه مورد موافقت قرار گرفته پيش روی ما قرار دارد که برای نحوه اجرای آن یک جدول زمان بندی تعیین کردیم».


وی افزود:«گزارش (درباره برنامه هسته ای ايران) هفته آينده آماده خواهد شد و در اين گزارش جزييات توافق امروز (سه شنبه) درج خواهد شد.»


معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکرات دو روزه خود با مقام های ايران را «خوب و سازنده» خواند.


همزمان جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ايران، گفت : «ايران و آژانس برسر يک چارچوب اساسی به توافق رسيده اند.»


تهدید ایران


توافق تازه ایران و آژانس در حالی به دست آمده که علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز دوشنبه ۲۰ ماه اوت، شورای امنيت سازمان ملل متحد را تهديد کرده بود که در صورت اعمال تحريم های تازه عليه ايران، همکاری ایران با آژانس بين المللی انرژی اتمی کاهش خواهد یافت.


سرپرست تيم مذاکره کننده هسته ای گفته بود: «ما در سه دور مذاکره با سولانا، طراحی مسيری معقولی را کرديم که بتوانيم هم در روند همکاری با آژآنس پيشرفت داشته باشيم و هم به يک تفاهم سياسی برسيم.»


کشورهای غربی هدف برنامه هسته ای ایران را تولید بمب اتمی دانسته و شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته تا غنی سازی را تعلیق کند. ایران این اتهامات را رد کرده برنامه خود را برای تولید برق می داند.


XS
SM
MD
LG